CHGP   26/07/03

Prominente Bentleys i Fælledparken
CHGPNår Copenhagen Historic Grand Prix finder sted den 2. og 3. august i Fælledparken i København er et af højdepunkterne deltagelsen af ikke færre end syv af de legendariske Bentleys fra 1920'erne.

Det er biler, der stammer fra den korte periode fra 1920 til 1931, hvor Bentley var et selvstændigt firma uden tilknytning til Rolls Royce - og "tilfældigvis" samme periode, hvor Bentley år efter år vandt det også dengang så berømte 24-timers Le Mans.


Prins Joachim fik en køretur rundt på Le Mans racerbanen, sammen med Tom Kristensen i en af de berømte Blower-Bentleys inden årets 24-timers løb. Siden fik prinsen foranlediget, at ikke færre end syv af de berømte klenodier deltager i Copenhagen Historic Grand Prix.
(Foto: Vivi Siiger)

"De syv biler er det, vi kalder for "rigtige" Bentley'er," fortæller Kjeld Jessen, dansk bilenthusiast bosiddende i Belgien og medlem af den eksklusive britiske Benjafield's Racing Club, der kun tæller - og må tælle - 84 medlemmer. "Flere af bilerne - tre ialt - er ganske særlige klenodier, såkaldte "Blower-Bentleys", hver udstyret med en kæmpe kompressor, som også visuelt gør dem til et helt specielt syn."

"Aftalen om, at vi kommer til København med de syv biler, kom i stand på Prins Joachims foranledning," fortsætter Kjeld Jessen. "Prinsen hilste på mig på Le Mans i år og spurgte om ikke vi havde lyst til at deltage i Copenhagen Historic Grand Prix - og undervejs måske lægge turen forbi Schackenborg, så det blev resultatet. Torsdag aften før Grand Prix'et i weekend'en overnatter vi i Schackenborg, inden vi fredag eftermiddag ankommer til teknisk kontrol på Københavns Rådhusplads."

Kjeld Jessen ejer selv en af de store Bentley'er, men kører til København i en Bugatti Type 13.

"Det var faktisk prinsen, som opfordrede mig til at køre i Bugattien i stedet for Bentley'en - for den havde han aldrig set," fortæller Kjeld Jessen. "Min Bugatti er også en noget speciel bil. Jeg har kun haft den i fire år og har brugt tiden på at restaurere den, så teknisk ved vi alt om den og så er det i øvrigt første gang, vi kører race med den. Den er udstyret med noget så moderne som en 4-cylindret 16-ventilet 1,5 liters motor med dobbelt tænding. Den yder omkring 60 hestekræfter - og så er den iøvrigt leveret til Bugatti forhandleren i Barcelona i 1925."

For Kjeld Jessen og holdet af prominente britiske Bentley ejere er turen til Copenhagen Historic Grand Prix en stor oplevelse, ikke mindst på grund af den meget fine racerbane, arrangørerne har fået lov at etablere i Fælledparken. Og Kjeld Jessen ved, hvad han taler om, for han er vant til lidt af hvert.

"Faktisk er det ikke så lang tid siden, at vi kørte med et par Bentley'er fra Sibirien til St. Petersburg. Formålet var at indsamle penge til et russisk børnehospital og det lykkedes os da også at indsamle omkring 1,2 millioner kroner, men hele turen var i sig selv også en stor oplevelse," smiler Kjeld Jessen.

Helt så lang som turen i Rusland er turen til København dog ikke, men bilerne får selv lov at køre hele vejen.

"De syv englændere møder mig hjemme i Belgien om onsdagen og så kører vi i samlet flok op igennem Tyskland til Danmark."

Hér kan publikum så få lov at se de 8 klenodier i ægte race på Nørre Allé, Borgmester Jensens Allé og Øster Allé. Der køres heats både lørdag og søndag og tribunepladserne meldes næsten udsolgt.

CHGP

Læs alt om Copenhagen Historic Grand Prix


Læs mere om:
  • 03/08/03 - Fælledparken - CHGP

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk