CHGP   14/07/03

Bjerglund helgarderer
CHGPSom en af de få kørere, så stiller Claus Bjerglund med en helgardering, når der til august skal køres Copenhagen Historic Grand Prix samt til resten af de historiske løb i år.

Bjerglund stiller nemlig med en resserve racer i tilfælde af at der skulle opstå problemer med han Renault Alpine 110'er.
Til de formål har han skaffet sig en Renault 8 Gordini.

Da han i sidste sæson også kørte i Yokohama Cuppen med sin Alfa Romeo 156, blev 2002 udelukkende brugt til at få Alpin'en "kørt ind".
. I år er der indtil nu kørt 6 DM-afdelinger for de historiske racere og med en 4. plads sammenlagt, kan han kun siges at være tilfreds med resultaterne indtil nu.


Claus Bjerglund i hans Renault Alpine 110.
(Foto: Motorsporten.dk)

Det har vist sig at A110'ern har det bedst på mindre baner med mange sving a'la Jyllands-Ringen hvor bilens styreegenskaber virkelig kommer til sin ret.
Dog er den 1300cc "store" Gordini motor, som yder omkring 105 HK, temmelig moment-svag, og det har vist sin betydning på blandt andet Ring Knutstorp, hvor for eksempel Lotus Cortina'erne "var kørt" - alt alt for hurtigt!

"Jeg glæder mig virkelig til CHGP: Sidste gang jeg kørte gadeløb var i en Formel 2000 i forbindelse med gadeløbet i Aalborg i 1995" - udtaler Claus Bjerglund - "jeg husker tydeligt hvordan farten i et byløb forenemmes 'skræmmende' og anderledes frem for på en racebane. Nu skal Alpine'n nødig "krølles" i København, da vi weekenden efter skal køre en mesterskabsafdeling på Ring Djursland!"

Men det er her Renault 8 Gordini'en kommer ind i billedet, det er en som Bjerglund efter lang tids søgen endelig fandt, og den har en spændende racerhistorie hvor den senest har kørt med i den tyske ADAC Youngtimer serie.


Claus Bjerglund's reservebil en Renault 8 Gordini, står kampklar og venter hvis uheldet skulle være ude.
(Foto: Motorsporten.dk)

Motor og undervogn er fuldstændig ens med Alpin'en, dog er der en mærkbar forskel i omgangstiderne, da Gordini'ens mervægt i forhold til A110'ern er på 150 kg.
Tanken med bilen er historisk rally, men da den p.t. er sat op til bane står den "standby" hvis Alpine'n går i "ned".

Læs alt om Copenhagen Historic Grand Prix


Hr. Nielsen


Læs mere om:
  • 03/08/03 - Fælledparken - CHGP

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk