C1 Scandinavia   18/08/25

Trekantsdrama, banerekorder og store grin
C1 Scandinavia oplevede endnu en opløftende løbsweekend, da fjerde afdeling af mesterskabet blev kørt på Ring Djursland i weekenden.


(Foto: Grippo)

Efter en alt for lang sommerpause var 13 biler klar til en weekend med racerløb og højt humør på banen, hvor det hele startede. Det blev hurtigt tydeligt, at mange af kørerne efterhånden har fået masser af erfaring med bilerne, for tempoet var skruet i vejret siden sidste år.

Således var Anders Fyllgraf stærkt kørende i tidtagningen, hvor han sikrede sig pole position med tre tiendedele sekund ned til Tobias Andersen og Kasper Hansen. De seks hurtigste biler var inden for 0,7 sekund, og til manges overraskelse var Jens Rasmus Larsen sjettehurtigst - han fik sin banelicens i tirsdags.


(Foto: Grippo)

Lørdag eftermiddag gik starten til det første af weekendens to løb på 50 minutter. En misforståelse betød, at C1 Scandinavia oplevede sin første stående start, endda uden foregående varsel, men det gik over al forventning. Anders Fyllgraf kom godt fra start og kørte et lille forspring ud, mens Tobias Andersen faldt ned på fjerdepladsen og måtte kæmpe sig tilbage mod toppen. Casper Olsen indtog andenpladsen og jagtede Fyllgrafs føring med Kaj Jazukevicius bag sig.

Mirel Lovic var blevet betroet feltets nyeste bil, som efter en grundig polering næsten var for pæn til at blive brugt til racerløb. Ikke desto mindre fik den en god dåb, hvor Lovic lagde pres på for at tage femtepladsen fra Daniel Genz.

Efter pitstop-runden, hvor de fleste kørere præsterede at ramme meget tæt på de to minutters minimumstid, fortsatte kampen i toppen som om, intet var sket. Fyllgraf førte fortsat an foran Casper Olsen og Kaj Jazukevicius, og der var sjældent mere end et par tiendedele sekund mellem de tre biler.

Regler er regler

Til gengæld måtte både Daniel Genz og Kasper Hansen en tur gennem pitten for at afsone Stop & Go-straffe for at have forladt pitten for tidligt. Den slags vinder man ikke racerløb ved, men Kasper Hansen sørgede for at sikre, at han og makkeren ikke kom i nærheden af præmiepodiet, da han med fem minutter tilbage af løbet oversatsede i det lange højresving i skoven og røg i sandet og ikke kunne komme på banen igen. Anders Fyllgraf kom først over målstregen - bag safety car - med Casper Olsen og Kaj Jazukevicius bag sig, men den blå racer blev efterfølgende diskvalificeret på grund af en uregelmæssighed fundet af den tekniske kontrol.

Dermed var Fyllgraf henvist til bagerste startplacering i søndagens løb, lige bag Tobias Andersen og Kasper Hansen, så endnu en gang var der lagt op til spændende racerløb med flere hurtige kørere på vej op gennem feltet.


(Foto: Grippo)

Og som forventet blev der leveret. Casper Olsen tog føringen fra start, mens Kaj Jazukevicius og Mirel Lovic fulgte efter. Tobias Andersen var hurtigt oppe i midten af feltet og begyndte sammen med Emil Waldeck at lægge pres på Jens Rasmus Larsen, som gjorde sit for at forsvare femtepladsen. Andersen kæmpede sig forbi og fortsatte jagten på topplaceringerne, og mens Anders Fyllgraf bag ham også kom forbi, var Andersen inden længe fremme på førstepladsen med kvik og aggresiv kørsel.

Der var fart på - rekordfart!

Tobias Andersens fart så ud til at motivere Kaj Jazukevicius, som gik til angreb på Casper Olsen, og de to begyndte at kæmpe hårdt om andenpladsen, mens Anders Fyllgraf og Mirel Lovic havde en indbyrdes kamp om at have den bedst placerede blå bil.

Tempoet var højt - faktisk så højt, at først Anders Fyllgraf og siden Tobias Andersen undervejs nåede at slå den eksisterende banerekord, der nu er på 1:06,880. Ærgrelsen stod malet i ansigtet på den nu tidligere banerekordholder, Nick Stentved, der efter sigende rejste direkte hjem og begyndte at planlægge sin 2026-sæson i klassen.


(Foto: Grippo)

Kasper Hansen lykkedes at holde et fem sekunders forspring frem til det ternede flag, hvor Casper Olsen tog andenpladsen foran Kaj Jazukevicius. Anders Fyllgraf kom til sidst forbi Mirel Lovic, men deres indbyrdes kamp betød, at han sluttede lige udenfor podiet.

Glade debutanter

Flere nye navne havde fundet vej til C1 Scandinavia og Ring Djursland, og fælles for dem var, at smilene skinnede om kap med solen efter løbene var kørt. Jens Rasmus Larsen, som allerede var med på omgangstiderne i tidtagningen, kom hjem med en fjerde- og sjetteplads, hvilket må sige at være absolut godkendt - også selvom han selv var utilfreds med egen indsats. Så er det godt, at der er to løb mere tilbage på kalenderen, hvor der kan forbedres!


(Foto: Grippo)

Også Lasse Jakobsen - efterhånden nok bedst kendt som Malthes far - delte bil med Frede Sieverts, og selvom de to sluttede søndagens løb med en tom benzintank ude på banen, var smilet fra den tidligere formelkører stort. Han kan nok også overtales til at køre en anden gang.

Rasmus Njor fik også en flot debut i banesporten sammen med far Preben. De to kørte søndagens løb, mens storebror Mikkel Njor delte bilen med Jørn Vestergaard i lørdagens løb.

Om to uger køres årets eneste internationale løb på Anderstorp Raceway i Sverige. Med en enorm langside skulle man tro, at det blev en langtrukken affære, men det bliver endnu en underholdende og hyggelig weekend i motorsportens tegn.

C1 Scandinavia

Kim Gripping


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 17/08/25 - Ring Djursland - C1 Scandinavia

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde