FIA WEC   31/05/22

Mikkel Jensen om nyt Le Mans-våben fra Peugeot: Fantastisk endelig at kunne vise det
World Endurance ChampionshipPeugeot har endelig løftet sløret for mærkets nye Hypercar, og Mikkel Jensen bliver en af de seks fabrikskørere, som skal i aktion, når 9X8 får debut i VM-løbet på Monza i juli.


(Foto: Peugeot Sport)

Den har været længe undervejs, men nu kan Mikkel Jensen omsider begynde at gøre sig klar til sin debut i FIA World Endurance Championship som fabrikskører hos Team Peugeot TotalEnergies. Det franske mærke, som tre gange i historien har sikret den prestigefyldte sejr i 24-timers Le Mans, debuterer med sin mest avancerede racerbil nogensinde, Peugeot 9X8, i årets fjerde afdeling af VM-serien på italienske Monza den 8.-10. juli.

Peugeot 9X8 er en firehjulstrukket hybrid-prototyperacer bygget til det nye LMH-reglement i VM-seriens Hypercar-klasse, hvilke betyder, at bilen er designet og udviklet fra bunden af Peugeots motorsportsafdeling, Peugeot Sport. Baghjulene er drevet af en 2,6-liters V6-benzinmotor med biturbo og 707 hestekræfter, mens en elmotor med 272 hestekræfter driver forhjulene. Den elektriske drivlinje består desuden af et kraftfuldt 900-volts-batteri, udviklet i samarbejde med TotalEnergies.


(Foto: Peugeot Sport)

Konceptet til den højteknologiske franske Hypercar blev præsenteret i sommeren 2021, hvor den blandt andet gjorde sig bemærket ved ikke at gøre brug af en traditionel bagvinge. En spektakulær feature, der er gået videre til den færdige version, som desuden kendetegnes ved de karakteristiske lyssignaturer, hvor lygter af lodrette LED-streger giver associationer til løvekløer.

– Det er fantastisk endelig at kunne vise vores nye raket. Jeg blev selv tilknyttet programmet for halvandet år siden, og dengang havde designere og ingeniører allerede været i gang næsten to år. Sammen med de andre kørere har jeg været til at designe enkelte dele af cockpittet, ligesom vi har tilbragt en masse tid i simulatoren inden bilen overhovedet eksisterede. Det har været en kæmpe oplevelse at være med helt fra starten i et program, som har til formål at sikre VM-pokaler og Le Mans-sejre, og jeg er særligt vild med, at bilen ikke ligner noget andet, man hidtil har set i toppen af sportsvognsracing. Den har en helt særlig form, især på grund af den manglende bagvinge, som kritikerne troede, var et mediestunt, men som er gået videre til den færdige version og giver den sin helt egen karakteristiske silhuet, lyder det fra Mikkel Jensen.

Fra den første rullende udgave af den nye Peugeot 9X8 rørte asfalten, har prototyperne tilbagelagt mere end 10.000 kilometer på forskellige racerbaner. Sideløbende med testkørslerne er bilen og dens højteknologiske drivlinje videreudviklet og stresstestet i virtuelle simulatorer samt i fysiske testbænke.


(Foto: Peugeot Sport)

– De første testkørsler handlede udelukkende om at finde fejl, og efter den første test havde vi eksempelvis omkring 370 problempunkter, som vi så har løst hen ad vejen. Den seneste tid har vi, helt efter planen, bevæget os hen mod de mere præstationsfremmende testkørsler, som er dér, hvor man har fået styr på teknikken og kan begynde at optimere. Vi har kørt længere runs, og det har i højere grad handlet om at finde performance. Nu er der kun halvanden måned til, at vi stiller op til det første løb, så det er et spændende stadie lige nu, forklarer Mikkel Jensen.

– Vi har ikke de højeste forventninger til vores debut på Monza. Vi vil naturligvis gerne have et godt resultat med hjem, men vores mål er først og fremmest at skabe erfaring. Man kan teste nok så meget, fysisk som virtuelt, men alting ændrer sig, idet man stiller op til ræs, så vi skal have så mange learnings med fra løbene som muligt. Når det er sagt, så stiller vi op med ambitioner om at være hurtige og markere os, og vi har forhåbentlig en bil, som straks kan kæmpe med om topresultaterne. Det bliver fantastisk endelig at komme på banen med et projekt, man har været så dybt involveret i, og jeg glæder mig til at komme i gang.


(Foto: Peugeot Sport)

Mikkel Jensen er den ene af de seks kørere, som er blevet udpeget til at køre de to 9X8-racere fra Team Peugeot TotalEnergies – de fem andre er britiske Paul Di Resta, franske Loïc Duval, amerikansk-brasilianske Gustavo Menezes, britiske James Rossiter og franske Jean-Éric Vergne. Hvordan de seks kørere vil blive fordelt i de to biler, bekræftes i løbet af de kommende uger.

Foruden sekstimersløbet på Monza den 8.-10. juli stiller Team Peugeot TotalEnergies også op til sekstimersløbet på japanske Fuji i september samt ottetimersløbet i Bahrain i november. 2023 bliver den første sæson, hvor teamet deltager i det fulde VM-program, herunder 24-timersløbet på Le Mans.


(Foto: Peugeot Sport)

Carlos Communication
Nikolaj Karlshøj


Læs mere om:
  • Mikkel Jensen
  • Monza
  • 10/07/22 - Monza - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk