SuperCup   20/07/18

Maximalt udbytte for ACD ProRacing
Tyskland har en særlig plads i Jakob Borum’s liv. Helt tilbage i hans unge år havde han eget firma i Tyskland, senere begyndte han at importere biler fra Tyskland, noget han stadig gør, dog i lidt mindre omfang, og Jakobs glæde ved det Tyske blev ikke mindre i weekenden den 13. – 15. juli.

Her var han nemlig sammen med resten af Yokohama SuperCup feltet, og en god portion 1600 Challenge kørere draget til den tyske racerbane Lausitzring. Jakob har været primus motor i at arrangere klassens løb på den tyske bane de sidste to år, og i år var han så uhøflig nok til at gøre rent bord dernede. Han satte simpelthen pole til begge heat, og han førte begge heat fra start til mål – så kan det altså bare ikke gøres bedre.


Lausitzring passede godt til Jakob Borum og hans Honda Integra
(Foto: Keld Dohm)

Optakten til løbet var ellers alt andet end optimal for teamet. Efter løbet på Padborg Park skulle bilen igennem en større reparation, og den nåede først at blive færdig i sidste øjeblik, ja faktisk blev den først lavet helt færdig nede på banen, hvor den nye køler blev monteret. Derudover var det planen at køre i teamets nyindkøbte racerbus ned til den tyske bane, med godkendelsen af bussen kom præcis et døgn for sent til, at det kunne lade sig gøre. Grundet arbejdsmæssige omstændigheder kunne teamet også først komme afsted torsdag midt på eftermiddagen, og med 800 km kørsel betød det, at man først var fremme ved banen med bilen omkring kl 2 om natten, ca 7 timer før de skulle på banen første gang.

Forberedelserne var derfor naturligvis ikke optimale, men det generede tilsyneladende ikke den erfarne Jakob Borum, for da han først fik hjelmen på, benzin i tanken og kørte ud på banen, ja så kørte han ganske enkelt fra alt og alle dernede. Lidt kolde facts fra tidtagninger og løb:
Tidtagning 1: Pole position, med 7/100 ned til nummer to, og eneste mand under 2:04 på hurtigste omgang. Heat 1: Førte fra start til mål, og slutter næsten 7 sekunder foran nummer to
Tidtagning 2: Pole position, med 2,2 sekund ned til nummer to, eneste mand under 2:04, og hele 6/10 sekund hurtigere end i tidtagning 1.
Heat 2: Førte fra start til mål, og slutter næsten 2 sekunder foran nummer 2.


Jakob Borum på sin yndlingsplads: øverst på podiet
(Foto: Keld Dohm)

Skal man finde bare et lille gran af problemer, så må det være, at Jakob i heat 1 laver en mindre fejl ved overlapning af en Yokohama 1600 Challenge deltager, en fejl der sender Jakob ud over curben og græsset, og derved ødelægges dels forkofanger, og dels noget af ophænget til køleren. Problemet var dog ikke stort, og slet ikke stort nok til at give nogen skår i glæden ved sejren i heatet.


Lidt arbejde var der til mekaniker-teamet, da Jakob havde været ude over curben
(Foto: Keld Dohm)

Resultatet betyder, at Jakob får et pænt avancement i klassementet, og nu ligger på en syvende plads, men der er hele 54 point op til en podieplads, så der skal både held og dygtighed til hvis det skal lykkedes at komme derop. I Old Boys mesterskabet derimod ser det lidt bedre ud, idet Jakob er rykket op på siden af Ole Eberhard på en andenplads, men her har Mikael Kildevæld sat sig ret tungt på førstepladsen.

Teamet holder sommerferie nu, men vender stærkt tilbage til Grand Prix Danmark den 24. – 26. august. Her vil ambitionen være at komme på podiet mindst en gang, og helst tre gange, men det bliver ikke nogen let opgave, for SuperCuppen er en meget stærkt besat serie i denne sæson.

ACD ProRacing

Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Jakob Borum
  • Lausitzring
  • 15/07/18 - Lausitzring - SuperCup

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk