DTC   27/08/17

Regn, sol og hagl – GP Danmark bød på det hele.
DTC - Danish Thundersport ChampionshipGP Danmark er det helt store tilløbsstykke på Jyllandsringen. Her er der altid flere biler til start end til andre løb i Danmark. DTC feltet var da, til weekendens anledning, også udvidet i forholdet til de sidste løbs-weekender. Hos Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl havde vi også taget vores 3. bil med denne weekend.


Team Flexlease.nu's 3 biler
(Foto: Stefan Mehl Ludvigsen)

Max Klinkby-Silver kører i denne sæson de 3 løb på Jyllandsringen, så han skulle ud og køre DTC race for anden gang. GP Danmark er også den weekend, hvor vi har allerflest sponsorer og gæster med. Vores VIP lokale var fyldt til bristepunktet og ligeså var vores tribuner. Der er ingen tvivl om, at den store støtte vi har fra alle de skønne mennesker, der tager turen til Jyllandsringen for vores skyld, betyder rigtig meget. Både for kørerne, men så sandelig også for teamet. Det er fedt at høre glædes udbrud fra tribunen når en af kørerne laver en overhaling. En stor tak skal lyde til vores trofaste sponsorer og fans, uden jer var det slet ikke sjovt.


Team Chef John Nielsen til kvalifikationen
(Foto: Stefan Mehl Ludvigsen)

Kvalifikationen.
Fredag og lørdag var en noget frustrerende oplevelse for Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl. Vi startede fredag med træning og mente egentlig at bilerne var sat op som de skulle. Alligevel virkede det ikke som om at kørerne kunne få ordentligt fart i bilerne. Til anden træning blev der stillet lidt om på bilerne og nu gik det værre end 1. træning, så der var nok at tænke over inden kvalifikationen. Her gik det slet ikke som forventet og det var et noget skuffet team der måtte konstatere at bilerne stadigvæk ikke var der hvor vi gerne ville have dem. Lasse Sørensen satte bilen på P5, Max Klinkby-Silver P10 og Mikkel C på P13.


Lasse Sørensen under kvalifikationen
(Foto: Stefan Mehl Ludvigsen)

Løb 1.
Skyerne hang tungt over Jyllandsringen. Det skiftede imellem regn og sol, men beslutningen om hvor vidt vi skulle køre på slicks eller regndæk blev taget for os. Løbsledelsen erklærede løbet for ”Wet Race” og dermed skille alle starte på regndæk. Lasse får en god start og kommer ret hurtigt op på 3. pladsen. Lidt længere nede i feltet kører Mikkel C et fremragende løb, han laver den ene overhaling efter den anden og er efterhånden nået op på 9. pladsen, da han bliver ramt hårdt bagfra 2-3 gange. Det sidste puf sender ham på en snurre tur ud i græsset. Det lykkedes Mikkel at komme ind på banen igen, men helt bagest i feltet. Max har fulgt Mikkel op igennem rækkerne og da Mikkel ryger af banen overtager Max hans 9. plads. Lasse har de sidste omgange ligget på 2. pladsen, lige efter Magnussen og da de kører ud på sidste omgang lykkes det for Lasse, at komme forbi Magnussen og køre først over målstregen. Det er super godt kørt af Lasse, desværre bliver der lagt en protest på hans overhaling af Magnussen – ikke at dommerne har set noget, men med en protest skal de kikke det hele igennem. Her kommer de frem til at Lasse har puffet lidt for meget under hans overhaling og han pålægges en 3 sek. straf, der rykker ham fra en første til en anden plads. Ærgerligt at vi endnu engang er nået dertil, hvor motorløb skal afgøres på et skrivebord og ikke på racerbanen. Vi mener ikke at der blev kørt så hårdt at det krævede en straf, men det mente dommerne desværre. Max leverede et godt løb og sluttede på en 9. plads – lige udenfor den meget eftertragtede 8. plads. Mikkel viser super talent ved at kører sig op fra nr. 24 og slutter på en 16. plads. Det er super godt kørt, men Mikkel taber desværre en del gode point på den snurre tur han fik.


Mikkel C i løb 1.
(Foto: Stefan Mehl Ludvigsen)

Løb 2.
Lige inden starten på løb 2, får Max Klinkby-Silver besked om at Kris Nissen er idømt en 3 sek. straf (for at være med til at skubbe Mikkel af banen) og at Max derfor rykker op på 8. pladsen i løb 1. Det betyder jo, at Max lige pludselig skal start i pole til løb 2. Lasse Sørensen starter P7 og Mikkel C starter P15. Der ligger stadigvæk en del vand på banen og igen vælger løbsledelsen at erklære ”Wet Race”. Så med regn dækkene på, triller Max frem til start. Max for en super god start og laver hurtigt et lille hul ned til de andre. Desværre kommer der en safety car på banen, som samler feltet igen. Da løbet genoptages kæmper Max en indædt kamp for at holde konkurrenterne bag sig. Overmagten bliver dog for stor og 2 konkurrenter slipper forbi. Nu ligger Max på en 3. plads og den forsvarer han rigtig godt – lige indtil Kasper H. brager ind i ham og sender ham rundt i bunden af hesteskoen. Max kommer tilbage, men det koster og han slutter løbet på en 14. plads. Mikkel C kører endnu engang et rigtig godt løb og får kæmpet sig op igennem feltet. Mikkel konvertere sin start plads som nummer 15 til en slut placering som nummer 10. Lasse Sørensen kører et små anonymt løb, men får alligevel kravet op på en 3. plads.


Max Klinkby-Silver fører feltet an i løb 2.
(Foto: Stefan Mehl Ludvigsen)

Løb 3 – Finalen.
Det GP Danmark nok mest vil blive husket for er finalen. Selv om det stadigvæk er vådt og der er truende skyer vælger løbsledelsen ikke at kalde ”Wet Race”. Det er derfor op til den enkelte, om man vil køre på slicks eller regn dæk. Bilerne står på regn dæk fra løb 2, men banen er ved at tørre op. Så er der en, der tager valget og skifter til slicks – det får hele feltet til at følge trop. Men så begynder det at regne og der er ikke mere end et par minutter til pitten lukker. Alle (eller næsten alle) skifter nu til regn dæk og begynder at køre ud af pitten – men John Nielsen tror ikke på regn og så skiftes der tilbage til slicks, det samme gør enkelte konkurrenter. Men, men, men - pitten lukker og Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl’s biler er fanget i pitten sammen med 1/3 af feltet. Magnussen og Bremer er nået at komme ud, men på regn dæk. På deres tur rundt på banen opdager de, at banen ikke er til regn dæk og de dykker ind i pitten. Så nu holder Lasse Sørensen, der skulle starte i pole og Jan Magnussen der skulle starte 2er, i pitten og må vente på at løbet bliver sat i gang før de kan kører ud. Ude på banen holder 13 ud af 23 biler klar til start.


Lasse Sørensen i regnvejr
(Foto: Stefan Mehl Ludvigsen)

Det virker håbløst, da starten går og bilerne kommer ud fra pitten. Lasse slutter op bag feltet som nr. 15, bag sig har han Mikkel og Max. Efter første omgang er Lasse på P14, Mikkel på P16 og Max på P18. Banen er tør og det virker måske ikke så håbløst alligevel – Men så begynder det at regne igen og nu er de helt store tabere dem der blev fanget i pit på slicks. Men dramaet er langt fra slut. Det er kun en byge og da den stopper, tørrer banen helt utrolig hurtigt op. Nu er det slicks, der klart er det bedste dæk valg – på de sidste par omgange ser man de blå biler fra Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl overhale den ene efter den anden. Da det ternede flag kommer frem, har Lasse overhalet ikke mindre end 12 biler og kører over stregen på en 3. plads. Mikkel C når lige at tage Kris Nissen på målstregen og slutter på en 8. plads, Max kører sig op til en 10. plads og er tæt på også at komme forbi Kris Nissen.


Mikkel C overhaler lige før målflaget
(Foto: Stefan Mehl Ludvigsen)

En af de mest spektakulære DTC weekender i nyere tid er slut. Det startede rigtig skidt, men sluttede alligevel rimelig positivt. Vi fik vist at vi er en del bedre i løb end i kvalifikation. Lasse Sørensen fik rigtige gode point med og udbygger sin føring i mesterskabet. Mikkel C viste, at han er en fremragende racerkører, desværre sørgende en konkurrent for, at han ikke får de point med hjem som han fortjente. Max Klinkby-Silver kører sit kun andet DTC løb og får vist at han er fyldt med talent. At han også skulle bankes af banen er super ærgerligt og selv om konkurrenten får en straf for det, ændre det ikke på at en 3. plads blev til en 14. plads. Men sådan er race og snart er der en ny DTC weekend.


Sponsorere og Fans på tribunen
(Foto: Stefan Mehl Ludvigsen)

Næste gang rykker DTC feltet til Norge.

Resultatet efter 5. afdeling af DTC er at top-5 ser således ud:
1. Lasse Sørensen - 239 point (252 Point)
2. Kasper H. Jensen - 222 point (248 Point)
3. Jan Magnussen – 205 Point (205 Point)
4. Frederik Schandorf – 192 point (209 Point)
5. Mikkel C - 188 point (200 Point)
Tallene i parentes er point uden fratræk af de 3 dårligste resultater

I Team mesterskabet ser Top-3 således ud:
1. Flexlease.nu/Strøjer Tegl - 452 Point
2. Magnussen Racing Experience - 378 point.
3. STARK Racing 1 - 356 point

Flexlease.nu/Strøjer Tegl Stefan Mehl-Ludvigsen


Læs mere om:
  • Lasse L. Sørensen
  • Max Klinkby-Silver
  • Mikkel C. Johansen
  • Jyllandsringen
  • 20/08/17 - Jyllandsringen - DTC

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk