Formel 5   28/04/17

Åbningsløbet set fra cockpittet hos Aske Nygaard Bramming
Formel 5 sæsonen 2017 blev skudt igang med Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen i weekenden 22.-23. april.
Som ny kører i klassen, var det en stor oplevelse for Aske Nygaard Bramming at komme på banen og prøve kræfter med bilen under løb. Bilen, der er stillet til rådighed af cph:learning, RETHNK.COM, AcademicConferences og HR7. Efter at have testet på Padborg Park, Circuit de Calafat i Spanien og FDM Jyllandsringen, følte han sig klar til sæsonstart. Aske havde også trænet på netop Jyllandsringen i simulatoren hos coach Tommy Schröter.

Men et er test - noget andet er race.

I race er det ofte de små marginaler, der skal til for at gøre en forskel. Og i denne løbsweekend havde Aske ikke marginalerne med sig. Han blev ramt af tekniske uheld i alle tre heat og måtte finde alle sine mentale ressourcer frem for igennem weekenden at køre sig til en samlet 3. plads.

Efter en godkendt 3. plads i tidtagningen, skulle han starte i tredje position i Heat 1. Det tegnede godt. Aske kom godt med fra start og holdt sin 3. plads efter Casper T. Hansen og Jonas Lindhard Nielsen, men efter tre omgange, begyndte hans bil at sætte ud. Laptimeren slukkede og tændte og den ville ikke tage gassen. Da de tre førende havde slået et stort hul ned til feltet, kunne Aske holde sig på 3. pladsen indtil omgang 5 og håbe på, at han kunne få gang i bilen igen. Desværre var det en kortslutning i ledningsnettet, som tændte og slukkede for bilen, og efter 7 omgange på banen, måtte han køre i pit med en slutplacering som nummer 10.

"Jeg var kommet godt med fra start og pludselig begyndte bilen at sætte ud. Min laptimer nulstillede 3-4 gange hver omgang, og jeg mistede helt momentet i bilen. Da jeg kom til 7. omgang, besluttede jeg at køre i pit for at spare på dækkene. Det var super ærgeligt, for jeg havde nogle gode omgange i starten, hvor jeg kæmpede med min holdkammerat Jonas om 2. pladsen. Det er svært at sidde i cockpittet på en racerbil, når den ikke gør, som du forventer. Men jeg holdt hovedet koldt og sparede mine dæk."

Efter Heat 1 gennemgik Team FSP Askes Formel 5 racer og fandt fejlen. Der var tale om en ledning, der havde revet sig løs og skabte kortslutning, når den ramte bilens chasis. Ledningen blev udskiftet og bilen klargjort til søndagens Heat 2.

"Søndagen var jeg fuld af optimisme. Vi havde fundet fejlen i bilen og jeg ville ud og forsøge at køre mig frem til en top 3. Da jeg satte mig i bilen for at køre til oplining, var der ingen modstand i koblingen. Mit team fik hurtigt skildt bilen ad og kunne se, at koblingsvæsken var løbet ud. Det ville være umuligt at nå at reparere bilen. Mens de andre kørere kørte på banen til start, blev jeg trukket op i pitten. Her kunne jeg høre, de andre lave starten, inden mit team skubbede mig igang og ud på banen fra pitlane. Jeg vidste, det ville blive svært, for de forreste F5'ere var allerede på vej gennem hesteskoen, da jeg kørte på banen som den 12. og sidste kører. Men jeg holdt hovedet koldt og kørte et optimalt heat, hvor jeg endte som 3'er. Det var en fantastisk følelse at sidde i cockpittet og overhale mig op gennem feltet."

I Heat 3 skulle Aske starte 3'er. Det blev igen et nervepirrende heat. Han fik en rigtig god start og overhalede Jonas Lindhard Nielsen og Casper T. Hansen og kørte sig op som nummer 1 blandt F5'erne på 2. omgang. Det blev til en overhaling af en række af F4'erne, indtil bilen igen begyndte at miste moment. Efter 4 omgange på 1 pladsen, måtte Aske give pladsen tilbage til Casper. Og på sidste omgang, blev han overhalet af Jonas og endte som 3'er.

"Det tegnede til et super heat 3, hvor jeg kom godt fra start. På de første omgange var jeg 4/10 hurtigere end Casper og fik hentet hans forspring fra starten og kom forbi. På 6. omgang begyndte bilen igen at miste moment. Når jeg gav gas, tog den ikke rigtigt ved. Så jeg måtte køre den ret konservativt og forsøge at rulle mig mere gennem svingene. Casper kom igen forbi og de sidste omgange lå Jonas og pressede. På vej ind mod hesteskoen havde jeg ikke bundtræk og måtte se Jonas køre forbi. Heldigvis var de nærmeste forfølgere F4-biler, så jeg kunne holde 3. pladsen. Et heat, hvor jeg var glad for 3. pladsen, men igen ærgeligt at sidde i cockpittet og miste momentet i bilen."

Efter pointene for weekenden var gjort op, endte Aske Nygaard Bramming som samlet 3'er efter Jonas Lindhard Nielsen (2'er) og Casper T. Hansen (1'er). Et godkendt resultat efter en weekend med store tekniske problemer.

Nu er der god tid til at få klargjort bilen til næste løb på Ring Djursland i juni og få testet yderligere med Team FSP.

* A-Racing


Læs mere om:
  • Aske Nygaard Bramming
  • Jyllandsringen
  • 23/04/17 - Jyllandsringen - Formel 5

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk