DM Rally   24/10/16

Meget tilfredsstillende debut under ekstreme forhold
Jan Petersen fra Stoholm ved Viborg lavede et comeback til DM rally efter mange år, der lover godt for fremtiden, da han gennemførte sidste afdeling af DM serien i rally, 21-22 oktober i Ans.

Selvom det var første gang i mange år Jan kørte rallyprøver efter noter, i styrtende regnvejr og de første 4 prøver i mørke kørte han en flot 4 plads hjem i klassen, blot 1 hundrededel af et sekund efter 3 pladsen – den hundrededel kunne Jan finde mange steder. Det udløste samtidigt en 9 plads generelt.


Ved DM 6 i Ans viste efteråret sig fra sin mest udfordrende side, hvis man er rallykører
(Foto: Hoffmann Foto)

”Det er gået rigtig stærkt efter at vi hentede bilen for 4 uger siden i Østrig” siger Jan Petersen. ”Jeg skulle i gang med at bygge mit rallycross team om til et rallyteam og sætte mig ind i teknikken med en ny bil og så kender jeg pludselig ikke banen og har en ved siden af som fortæller mig hvad der sker fremad på prøven. Det giver selvfølgelig sine udfordringer, men både min anden kører Finn og jeg synes at det går rigtig godt, selvom der til tider bliver råbt lidt højt inde på prøverne, når jeg mener at jeg kan huske prøven”

”Jeg har kørt rally i mange år, men dette løb er bestemt i den svære kategori” siger Finn Thomsen; ”et meget langt løb efter danske forhold over 2 dage, der starter i mørke, i silende regnvejr, på meget hurtige og kuperede veje, med en førstekører der ikke har kørt efter noter i mange år, ikke kørt rally i mørke før, for at forsætte dag 2 med endnu mere regn og fedtede veje og så stadig ligge i top 10 på alle prøver. Selv om jeg er jyde må jeg sige at det er et flot comeback af Jan”


Der faldt ekstrem meget vand gennem hele weekenden - som det ses var det vigtigt at holde sig på vejen
(Foto: Hoffmann Foto)

JP Racings konvertering fra rallycross til rally giver også andre udfordringer. Som chefmekanikker Jesper udtaler så er den største forskel på rally og rallycross, at rally er en slags udholdenhedssport, fordi man ikke har pitten lige ved siden af, men har mandskabet til at køre måske 20 km væk fra servicepladsen og de kører rigtig mange hastigheds kilometer før de kommer tilbage. Derfor går vi rundt som hunde i et bur, tjekker internet, SMS og mails for at følge med inden mandskabet kommer tilbage.

JP Racing havde også sine tekniske udfordringer undervejs i løbet: bilen har stadig problemer med et eller andet der tar effekt og får bilen til at lyde som VW UP, fredag aften tabte mandskabet udstødningen og måtte køre 2 prøver med håndtegn og 150 db inde i bilen og lørdag faldt katalysatoren sammen så bilen nærmest blev kvalt. Alt det her sker ude på prøverne og mange gange skal der køres flere prøver med en defekt før det kan laves og derfor er servicefolk som bruger så mange frivillige timer en nødvendighed for at køre rally. Tak til Jesper og drengene der lå under bilen i regnvejr og servicerede os gennem løbet og tomps up til alle jer andre servicemandskaber, der sikkert havde en masse tilsvarende udfordringer.


Servicefolkene trodsede rusk og regn og servicerede teamet gennem hele rallyet
(Foto: teamet)

JP Racing går nu på vinterferie efter en god test og ser lyst frem mod 2017. Vi har på vores korte comeback fået erfaring i at køre i mørke, i ekstremt regnvejr, på våde og fedtede veje, på kuperede veje og med forskellige tekniske defekter – det eneste vi mangler er at køre på tørt underlagt med en bil der virker 100% – det bliver godt når vi kommer dertil.

Vinteren skal bruges til at gå bilen efter og få lavet en plan for en 2017 sæson. Hvad den indeholder ved vi ikke endnu, før vi har forhandlet de sidste partneraftaler hjem, men vi vil holde jer orienteret.

JP RACING

Finn Thomsen


Læs mere om:
  • Finn Thomsen
  • Jan Petersen
  • Ans
  • 22/10/16 - Ans - DM Rally

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde