SuperCup   23/06/15

Honda og VW dominans i Yokohama SuperCup
Meget kan man sige om Yokohama SuperCup, men kedelig kan man bestemt ikke kalde klassen, og noget tyder på at reglerne om succesballast virker.

Kim Lund Johansen førte klassen inden weekenden, og han kørt med maximal succesballast på 60 kg. Han fører stadigvæk klassen, selvom det ”kun” blev til 2 tredjepladser og en fjerdeplads. To af de øvrige med succesballast, Nicki Kristensen (20 kg) og Morten Jespersen (40 kg) havde det tydeligt også svært på Ring Djursland.

Til gengæld så var den sidste bil med ballast, nemlig Mikkel B. Johnsen i VW Polo med kun 10 kg fortsat en af de dominerende i weekenden. Han kunne dog ikke hamle op med Jakob Borum, der med 72 point og en ny banerekord satte alle de nyere biler til vægs.


Jakob Borum og Mikkel B. Johnsen dominerede SuperCup feltet i weekenden den 20. – 21. juni.
(Foto: Keld Dohm)

Heat 1 fik et meget spændende forløb, Lasse M. Sørensen lavede en meget tydelig tyvstart, og det gav lidt uro i feltet. Lidt senere ryger Jakob Borum ind over græsset efter et mindre sammenstød med Kim Lund Johansen, og Jakob havner allerbagerst i feltet, på trods af at have startet som P1. Mikkel B. Johnsen tager herefter føringen, og der kunne han ikke røres.

Hvad der nok var mere overraskende var, at det lykkedes Jakob Borum at køre hele vejen op igennem feltet til en anden plads i heatet, og undervejs gentager Jakob bedriften fra Padborg ved at sætte ny banerekord for klassen igen.

Tredje pladsen var en tæt kamp mellem 2 Seat’er, nemlig Kim Lund Johansen i Seat Leon, og Nicki Kristensen i Seat Ibiza, og selvom det var meget tæt på flere gange så lykkedes det aldrig Nicki at komme forbi, og han måtte se sig slået af Kim med kun 14/100 sekund. Det er sådan noget der giver seværdig ræs.

Heat 2 blev afviklet som det sidste heat om lørdagen, og på grund af et uheld i MC løbet umiddelbart inden, blev heatet reduceret til 12 minutter plus en omgang for at man kunne nå at blive færdig inden kl 16.00.

Længe lå Lasse M. Sørensen forrest, men på 9. omgang er Jakob Borum kommet helt tæt på og for enden af langsiden dykker han inden om Lasse, og Lasse lukker døren for sent. Sammenstødet sender Jakob i front og Lasse ned på en tredje plads. Dommeren idømmer Jakob Borum en strafbane for sammenstødet, og den strafbane tager Jakob naturligvis, hvilket igen betyder, at Mikkel B. Johnsen kommer foran, og faktisk kører over målstregen først.

Allerede inden heatet er kørt færdig er straffen til Jakob dog trukket tilbage (den fremgår ikke af den første resultatliste), og dermed nedlægger Jakob protest mod at have modtaget en uretmæssig straf, der formentlig har kostet ham heatsejren. Protesten tages til efterretning, og da en strafbane normalt konverteres til 3 strafsekunder hvis den ikke bliver taget, så fratrækker dommerne de 3 sekunder fra Jakobs tid, som han har brugt på strafbanen, og dermed bytter Mikkel og Jakob plads, således at Jakob erklæres vinder af heatet.


Der bliver kørt tæt og stærkt i Yokohama SuperCup.
(Foto: Keld Dohm)

Heat 3, som blev kørt søndag eftermiddag fik et lidt dramatisk forløb, idet der var meget tæt trafik igennem de 2 første sving, og det betød et mindre sammenstød, der sendte Tino Vang Jørgensen i autoværnet og forårsagede en punktering på Mikkel B. Johnsen venstre baghjul. Mikkel måtte i pit og få skiftet hjulet, men kører naturligvis ud igen og gennemfører, godt nok på en sidsteplads nogle omgange efter, men det giver point til kontoen, og at han ikke bare kørte hyggekørsel ses af at han faktisk satte hurtigste omgang i heatet.

Jakob Borum er startet fra P8, og endnu engang lykkes det ham at køre sig hele vejen op igennem feltet til en heatsejr, og denne gang tæt fulgt af Nicki Kristensen og Kim Lund Johansen. Netop de to havde en meget flot fight om anden pladsen hele heatet igennem, og selvom Kim førte klart flest omgange, så var det Nicki Kristensen der var forrest da de fik målflaget, og dermed fik Nicki weekendens første podieplacering.

Nu er der sommerferie pause for Yokohama SuperCup, og flere af de førende teams vil bruge sommeren til at finde yderlig fart i bilerne. Der er ingen tvivl om, at vil man fortsat have chancen for mesterskabet, så skal der hele tiden findes små forbedringer.

Næste afdeling er den 14. – 15. august og det kommer også til at foregå på Ring Djursland, og så bliver det spændende at se om succesballasten igen flytter rundt på hvem der er hurtigst.

God sommer til alle.

Yokohama SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 21/06/15 - Ring Djursland - SuperCup

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk