DTC   05/09/14

En Grand Prix weekend i rutschebanen
DTC - Danish Thundersport ChampionshipBremer med sit Racing Factory team var taget afsted til Jyllandsringen Grand Prix løbsweekend med forventningen om at endelig for en heat sejr i hus.
Forventninger som alle teamet viste at Bremer kunne indfri med den fart og dristighed han har i sin kørsel på racerbanen.

Lørdagen frie træning viste hurtigt at Bremer havde farten og de gode takter fra det forrige løb på Ring Djursland med.

Sluttende som 6’er i den frie træning med fin føling af at der var mere i bilen blev strategien for tidtagning og Superpole lagt med omhu og omtanke. I tidtagning skulle Bremer sikre sig en tid mellem de første 10 og så er det jo helt fint ok at slutte P6. Det gav adgang til superpole og til trods for en lille kørefejl i sektor 1 på jyllandsringen ja så fik Bremer sat raceren ind på en 6. plads som startplacering til Heat 1, samtidig med at dækkende blev skånet mest muligt for at have det mere at ”skyde” med når dagens tre heat skulle køres.


(Foto: Denner Photo)

I starten af Heat 1 må Bremer afgive en placering, som dog omgangen efter bliver generoberet. Herefter satte Bremer efter de næste foranliggende og som omgange talte fikk Bremer med flot kørsel målflaget at se som P4.

Det betyder så at P5 var startplaceringen til Heat 2 lige med inderbane og 5 umiddelbart langsommere chauffører foran sig da top 8 fra heat 1 som bekendt byttes rundt. Rullestarten gik og feltet buldrer ned mod banens to venstresving, der fører feltet ud på den lidt kortere publikums langsside. Meget hurtigt sætter Bremer de forankørende under pres og snupper den ene placeringe efter den anden i den første halvdel af heatet. På sin vej op forbi to foran kørende konkurrenter kommer Jan Magnussen forbi Bremer og gør ved arbejdet for Bremer lidt mere besværligt. Til trods for dette forsætter Bremer ufortrødent og efter en super tæt kørsel og fin duel med # 62 Anders Fjordbach, som lå 2’er, over næsten 2 hele omgange ja så er en sikker 2. plads i hus og en startplads som P2 i 3. heat en realitet.

Bremer på P2, Magnussen på P1 er lig garanti for godt race og godt race blev det gennem hele heat 1. selv om Bremer kommer godt afsted, så kommer der pres fra de startende i inderbanen og det gør at i sving 3 må det konstateres at vi er P5.

Da løbet inden start var blevet kortet ned til kun 8 omgange var der ingen tid at spilde. Bremer kørte et superflot aggressivt race og sluttede som P3 og det var lige før at dét lykkedes at blive P2 på en dristig forsøgt overhaling ind på opløbslangsiden ned mod slutflaget.


(Foto: Denner Photo)

Sent lørdag eftermiddag skulle tidtagningen til søndagens startopstilling i Heat 1 køres. Denne kommer Bremer igennem som hurtigst af alle startende og skal dermed ud i superpole konkurrencen som sidste mand. Vejret valgte at spille et lille puds for de sidste 3-4 deltagere ved at kaste en byge over hele baneområdet. Bedre blev det ikke da den næstsidste startende deltager i superpole, var så uheldig at køre af bane, i gennem det første sving, på sin flyvende omgang. Bremer ventede tålmodigt i pit udkørslen mens officials forsøgte at få klar besked fra dommertårnet om der skulle ryddes eller ej.
Bremer fik langt om længe grøn flag og blev sendt ud. Til trods for alt dette postyr kørte Bremer en sikker P2 i hus, 3/10 fra P1 og 4/10 foran P3.

Efter en go lørdag med fint fart i raceren og masser af gode point til mesterskabet var glæden og forventningerne til søndagens 3 heat mere en intakte og det skulle blive en søndag der giver stof til eftertanke……

Heat 1 søndag og med P2 som startplacering var teamet mere end spændte om det skulle være dette heat som gav den første heatsejr til Racing Factory. Og nej blev det ikke. Da starten gå lykkedes det for Maruis Nakken (P3) at overhale inden om Magnussen og være P1 på den første omgang. På anden omgang kom Magnussen forbi nordmanden. Løbet er præget af en del uro i feltet og safetycar må på banen og deraf kommer der lidt ”sjove” strafkendelser fra Dommertårnet. Nå Bremer fulgte trop på omgang 6 med overhaling på Marius nakken og sikrer sig 2. pladsen i heat 1. Det giver så på P7 til heat 2, stadig på inderbanen, dog i 4. startrække.

Heat 2 er ikke mange minutter gammelt før safetycar igen må ud på arbejde da flere konkurrenter, af to omgange, ramler sammen gennem banens første to venstre sving. Bremer får selv et puf og puffer en konkurrent kommer dog igennem virvarret uden skader på raceren og ligger P4. løbet sættes hurtigt i gang igen og Bremer er konsekvent i sine overhalinger og kan på omgang 4 gå spidsen for Heat 2. Glæde og jubel i teamet i pitten varede dog kort blot to omgange senere bliver tildelt teamet og Bremer en 5 sekunders Stop & Go. Dette begrundet i virvarret fra starten af løbet, 6 omgange tidligere. Bremer tager sin ikendte straf på omgang 8, og genindtræder i løbet som P12 og benytter de sidste 3 omgange til at køre sig frem til en slutpalcering som P8, en sublim flot opkørsel med en masse frustrationer over at være den eneste deltager som skulle straffes for at to grupper af racere uafhængigt af hinanden fletter spejle.


(Foto: Denner Photo)

Nu skal der som alle ved også køres et heat 3 og startplacering her findes gennem resultaterne fra heat 1+2. Bremer fik startplads som P3 med norske Marius nakken lige foran sig og Casper Elgaard på sin højre side. I den stående start kommer Bremer fint afsted har har hurtigt fået nuppet 2. Pladsen fra Casper Elgaard gennem banen to første venstre sving. I selve udgangen til sving 3 bliver Bremer ramt bagfra og spundet rundt og ryger derfor af banen.

Bremer kommer dog ok ud af tumulten og så rammes teamet og Bremer af den ene sjove underfundige alternative kendelser fra dommertårnet efter den anden...

Bedst er nok at konstatere at Bremer kom, til trods for at være idømt flere strafkendelser for forseelser som ikke alle kunne se, til trods for selv at være blevet puffet rundt af en konkurrent som ikke blev ikendt nogen straf, at komme i mål som P13 og hente få point..

Den ene kendelse er helt ok da Bremer selv melder ind over radioen at den er på hans kappe, nemlig afkørslen af Patrick Egsgaard. Dette beklager vi meget.

Det er ikke altid sådan at selvom såvel heat 2 som 3 sagtens kunne have været Bremers og teamet første heat og finalesejr ja så var der andre der ikke ville det skulle være sådan...

Det giver unægtelig stof til eftertanke når samme type forseelser i den selvsamme løbsweekend kan udløse to så forskellige strafudmålinger som en strafbane er kontra en 5 sekunders Stop & Go. Begge strafudmålinger er faktadomme og kan ikke ændres når først dommen er afsagt og det er derfor set med Racing Factory’s øjne vigtig at organisationen bag DTC løbsserien går i tænkeboks og sikrer at en sportslig fair afvikling af DTC løbene finder sted.

Hvor den røde tråd er disse faktadomme må vi se om vi kan hitte ud af inden vi igen gæster Jyllandsringen til finaleløbet slut september.

Vi vender endnu stærkere tilbage om 14 dage, hvor teamet skal køre 7 afdeling af DTC mesterskabet på den norske Rudskogan bane.

Der skal lyde en stor tak til mandskabet i Racing Factory for at holde gejsten højt og forblive positive under hele denne lidt mærkelige slutning på en ellers rigtig go weekend.

Factory Racing
Peter Jæger


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 31/08/14 - Jyllandsringen - DTC

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde