Rallycross   11/05/14

Nordjysk EM-stadion i Rally Cross vokser frem.
Efter flere års forberedelser har Motorsport Nordjylland (MNJ) nu taget de afgørende spadestik til udvidelsen af klubbens Rally Cross-baneanlæg. Herved stiler MNJ endegyldigt mod at få at motorbanen opgraderet og godkendt til EM-standard.

Vi har over 25 års erfaring omkring vejrgudernes lunefulde omgang med frost og vand i den nedlagte grusgrav, konstaterer chefen for baneudvidelsen: Kaj Storgaard. - Vi har derfor haft en PLAN B med i baglommen, såfremt foråret drillede med kulde og/eller utallige regndråber. Vores RC-arrangement midt i juni 2014 kunne derfor som nødplan afvikles på den ”gamle” rundbane.

Som noget helt unikt har MNJ valgt et ottetals-layout. Dette sker med nybygning af en viadukt/tunnel, hvor det nye og gamle baneafsnit bliver kittet sammen.


MNJ har nu taget endelig beslutning om, at den nye (blå) sløjfe etableres på RC-baneanlægget.
(Foto: Motorsport Nordjylland)

I al beskedenhed findes der yderst få ottetals-motorbaner på verdensplan, fortsætter Kaj Storgaard. - Som en sjov sideeffekt bliver antallet af højre- og venstresving derfor identiske. Samtidig får vi etableret et spektakulært jump hen over tunnelen, idet farten hen over bakken bliver højere. Lige inden påsken 2014 tog MNJ den endelige beslutning om baneudvidelsen således, at den bliver effektiv fra Mekonomen/Ecoteck Rally Cross Denmark i forsommeren. Dette arrangement er samtidig premiere på det nordeuropæiske mesterskab 2014 (NEZ).

Den allerstørste udfordring ved baneudvidelsen har naturligvis været bygningen af viadukten, supplerer MNJ’s formand Finn Knudsen. - Viadukten åbner op for en ny langside på rundbanen. Tunnelen skulle derfor helst ikke blive en flaskehals, som spolerede de konkurrencemæssige udfordringer for deltagerne.


I samme arbejdsgang bliver der både boret og støbt beton i borehullet.
(Foto: Klaus Knudsen)

Banebredden varierer mellem 10 og 14 m., supplerer Kaj Storgaard. - Vi er derfor oppe på et spænd hen over viadukten, som nærmer sig motorvejs-dimensioner. Vi så derfor lidt i kortene, at byggeriet ville tage lang tid og blive et stort ingeniør-projekt. MNJ kan imidlertid læne sig op af nyudviklingen inden for vejbyggeri-branchen, hvor viadukter nu kan bygges i omvendt tidsrækkefølge.

Den 14 m. brede viadukt kommer til at stå på 12 nedborede betonpiller i hver side af tunnelen, forklarer Finn Knudsen. – Støbning og boring sker i samme arbejdsgang, idet betonen pumpes i det nyborede hul gennem et rør midt i boret. I toppen af hver pille støbes der en jernbjælke, hvor viaduktoverliggeren bliver boltet på. Først til allersidst graver man herefter selve tunnelen ud, når viaduktloftet er støbt sammen med overliggerne.


12 kraftige stålspær kommer til at bære loftet i tunnelen samt vægtpåvirkningerne fra det overliggende banelegeme.
(Foto: Motorsport Nordjylland)

Den østlige del af den gamle RC-bane bliver sløjfet, oplyser Kaj Storgaard. – Herved får pitområdet en tiltrængt udvidelse. Samtidig er vi i fuld gang med etablering af det nye banelegeme, hvorefter RC-rundbanen vokser fra 870 m. til 1.290 m..


Halvdelen af banelegemet (blå) får nyt underlag, og den gamle østlige sløjfe (orange) inddrages til pitområde. Enkelte skovlfulde grus skal stadig væk flyttes, før hele den nye bane kan etableres.
(Foto: Motorsport Nordjylland)

MNJ er desuden vært for DM-rallyet: Ecoteck Rally Himmerland i løbsweekenden: 30.-31. maj 2014, hvilket kan blive generalprøven på indvielsen af den nye RC-rundbane.

MOTORSPORT NORDJYLLAND

Åge Keseler Kirketerp


Læs mere om:
  • Nysum

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk