| 
Efter en næsten 2 måneder lang sommerferie er Yokohama 1600 Challenge endelig klar til sidste 
halvdel af sæsonen
 Den kommende weekend køres den 4. afdeling af mesterskabet ved årets mest prestigefyldte løb, 
Grand Prix Danmark, på FDM Jyllandsringen. 25 biler er tilmeldt klassen, som derved bliver det 
hidtil højeste antal i denne sæson, og en af de største klasser ved Grand Prix Danmark.
 
 Mikkel Jespersen har senest ført et heat i Yokohama 1600 Challenge ved  finaleløbet på FDM Jyllandsringen i 2012. Kan han gentage bedriften til Grand Prix  Danmark? Her foran Nicki E. Kristensen og Peter Sørensen m.fl.
 (Foto: Denner Photo)
 
I den første halvdel af sæsonen har vi set en meget tæt kamp i toppen af mesterskabet. Debutanten 
Nicolai Nielsen har overrasket alle, og ligger i front af DIF Danmarksmesterskabet foran Dennis 
Bannergård og Steffen Petersen. Nicolai har været hurtig alle løbsweekender, uanset hvor meget 
succesballast han har haft med, og taget 4 ud af de 6 heatsejre. Men et sammenstød til åbningsløbet 
og tekniske problemer ved det seneste løb på Padborg Park har kostet værdifulde point. 
 
Dennis Bannergård har været den mest stabile kører i toppen med 5 podiepladser ud af 6 mulige, 
men et problem med koblingen kostede ham point i heat 1 på Padborg Park. 
 
Steffen Petersen har haft god fart ved sæsonens 3 første løb, men teknikken har ikke altid ville 
makke ret, og indtil videre har der kun været 2 podiebesøg for den unge Sønderjyde. Alligevel 
indtager han 3. pladsen i mesterskabet, mindre end en sejrs afstand fra førstepladsen.
 
Oldboysmesterskabet, for kørere over 45 år, har hidtil været en utrolig tæt affære. Henrik Sørensen 
er dog trukket lidt fra i toppen, men ikke mere end at Jesper Bendsen, Søren H. Lauridsen og 
Michael Scharstein hurtigt kan komme til at puste ham i nakken, hvis bare han har et dårligt løb.
 
I Rookiemesterskabet, for kørere som ikke tidligere har kørt asfaltbaneløb, har Karsten Olsen lagt 
sig i front, tæt forfuldt af Nicolai Nielsen. 
 
Jonas Lynge, Nicki E. Kristensen, Jacob Mathiassen og Søren Lyck ligger i en tæt kamp omkring 3.
pladsen. Jacob Mathiassen stiller dog ikke op til dette løb, så bagfra kommende Søren Lyck og 
Carsten Lorenzen har muligheder for at lave en overhaling i dette mesterskab.
 
 Kan Rudi ”Stenhuggeren” Larsen vinde et eller flere heats i Oldboyskategorien, nu hvor han næsten kan afskrive Oldboysmesterskabet 2013? Her foran en anden Oldboyskører, Jesper Bendsen.
 (Foto: Denner Photo)
 
En spændende tilføjelse til Yokohama 1600 Challenge ved Grand Prix Danmark, bliver mesteren 
fra 2012 Tommy Nygaard’s tilbagevenden til klassen. Han har ikke kørt sæsonens første 3 løb, men 
kender hans Suzuki Swift 1600 Sport ud og ind, så han skal nok blive spændende at følge – måske endda en udfordrer til podiepladserne. I 2012 var han på podiet 14 ud af 16 mulige gange, og tog 
bl.a. en heatsejr til Grand Prix Danmark.
 
Vi kommer også til at se Nakskovitten Jimmy Bob Søgaard Jensen for første gang i år. Han kommer
tilbage med sin Peugeot 106 Rallye, og går efter at kæmpe med i Oldboysmesterskabet.
 
I alt 14 kørere skal have ballast med i bilen. Nicolai Nielsen får den tungeste bil med 60kg, mens 
Steffen Petersen og Henrik Sørensen skal have 50kg med hver. Dennis Bannergård, Michael 
Scharstein og Steffen Larsen med 40kg hver, Jesper Bendsen med 30kg, og Morten Christensen 
20kg. For hver 50 point man scorer i mesterskabet, skal man have 10kg med i ballastkassen. Den 
regel giver udover førnævnte kørere, Morten Jespersen, Karsten Olsen, Jonas Lynge og Søren H. 
Lauridsen vægt med. Ydermere er der en regel om at kørere som deltager i klassen første gang i 
sæsonen efter 1. august, skal have 30kg ballast med. Så den bliver Tommy Nygaard og Jimmy Bob 
Søgaard Jensen indbefattet af.
 
 Søren Lyck er ved at finde farten i sin VW Polo GTI. Nu hvor alle  børnesygdommene er væk, og en ny undervogn er blevet monteret i sommerferien, giver det  forhåbentlig endnu mere fart i efterårssæsonen.
 (Foto: Denner Photo)
 
Når man tager alt dette i betragtning, er det svært at komme med nogen klar favorit forud for 
weekenden. Der er i hvert fald en god håndfuld kørere som kan tage en heatsejr, og mindst et dusin 
som kan køre sig på podiet ud af de 25 deltagere.
 
Så der burde være garanti for tæt ræs og dramatik, når Yokohama 1600 Challenge gæster Grand 
Prix Danmark på FDM Jyllandsringen.
 
Tidsplanen er følgende:
 
Fredag 23. august
Træning 16.05-16.25
 
Lørdag 24. august
Kvalifikation 09.05-09.25
 Løb 1 13.05-13.25 15min. + 1 omgang
 
Søndag 25. august
Løb 2 14.25-14.45 15min. + 1 omgang
 
Kørerforeningen Gr. NYokohama 1600 Challenge
 JJ Media Læs mere om:
 Jyllandsringen25/08/13 - Jyllandsringen - 1600 Challenge - DM
 
 |