Danmark kan IKKE bryste sig med bilfabrikker. Alligevel præsterer den danske rallysport et højt niveau, som bl.a. matcher søsterserien syd for grænsen, selv om Tyskland har 80 mio. indbyggere (DK: 5,6 mio.). Lørdag d. 15. juni gæster DM-rallyfeltet Nordjylland med Ecoteck Rally Himmerland 2013. - Specielt kan Danmark præsentere et flot DM-startfelt på 12 rallyteams blandt 4WD’erne (firehjulstræk) til vores rally, oplyser løbsleder Bjarne Sørensen. – Som en god ændring til 2013-sæsonen har de sportslige myndigheder justeret reglerne for de serienære rallyteams. Omkredsen i turbobegrænseren (restriktoren) er vokset lidt i diameter, hvilket har bevirket ekstra hestekræfter og derfor bedre konkurrencedygtighed i forhold til de tunede Super 2000-rallybiler.
![Christian K. Jensen og Freddy Pedersen er klar til DM-revanche i Himmerland på næsten-hjemmebane
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)](/images/galleri_2013/Rally/Rally_DM/DM3/06-13_134WD-Rally-Danmark_Christian-K-Jensen_[Kirketerp].jpg) Christian K. Jensen og Freddy Pedersen er klar til DM-revanche i Himmerland på næsten-hjemmebane (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Motorsport Nordjylland (MNJ) er vært for 3. afdeling af DM. Her byder startlisten på 3 Peugeot 207 Super 2000 samt serienære Mitsubishi Lancer (5 rallyteams) samt Subaru Impreza (4 rallyteams).
- Blandt de serienære 4WD-rallybiler har fighten længe stået mellem Mitsubishi og Subaru, fortsætter Bjarne Sørensen. – Inden for de tunede Super 2000’er vogter nogle bilfabrikker strengt på filosofien, at de IKKE skal anvendes uden for World Rally Car (WRC)-serien. Men f.eks. Peugeot har lange traditioner for anvendelse af 4WD’erne i de nationale mesterskabsserier.
De regerende danske mestre i 4WD - midtjyderne: Christian K. Jensen og Freddy Pedersen i Peugeot 207 Super 2000 har oplevet en mindre god start på DM-sæsonen 2013: - I sne-/ishelvedet ved DM-premieren 2013 i Nordtyskland nåede vi ikke hjem over målstregen. Ved DM 2 manglede vi servostyringen på de første 3 hastighedsprøver, og vi måtte derfor drosle ned på tempoet. Det var meget svært at dreje på rattet, fordi rallybilen helst ville køre lige ud (grundet det indbyggede spærre).
![Ib Kragh og Mie Petersen er svage favoritter til totalsejren i Ecoteck Rally Himmerland 2013
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)](/images/galleri_2013/Rally/Rally_DM/DM3/06-13_134WD-Rally-Danmark_Ib-Kragh_[Kirketerp].jpg) Ib Kragh og Mie Petersen er svage favoritter til totalsejren i Ecoteck Rally Himmerland 2013 (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
På normale hverdagsbiler sker trækket på hjulet med den mindste belastning/modstand. I rally er den vigtigste opgave derimod at overføre hestekræfterne til underlaget. I rallybilernes differentiale er derfor indbygget spærre således, at der er enten konstant træk på begge for-/baghjul, eller såfremt forskellen i belastningen kommer under f.eks. 80 pct..
Østjyderne: Ib Kragh og Mie Petersen har fremvist stigende fronttempo i Peugeot 207 Super 2000 i 2013, og stiller til start i Ecoteck Rally Himmerland 2013 som svage fovoritter: - Ved DM 2 (på hjemmebane omkring Juelsminde) var vi generelt hurtigst på 10 ud af 12 hastighedsprøver. Men midtvejs i rallyet blev vi udfordret af en defekt temperatur-sensor, som fik motoren til at gå i nødprogram, og så vinder man altså ikke meget motorløb!
![Max Christensen og Preben Jensen ser frem til en toppræstation på hjemmebane
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)](/images/galleri_2013/Rally/Rally_DM/DM3/06-13_134WD-Rally-Danmark_Max-Christensen_[Kirketerp].jpg) Max Christensen og Preben Jensen ser frem til en toppræstation på hjemmebane (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
MNJ’erne: Max Christensen og Preben Jensen blev bedste rallyteam blandt de serienære 4WD’ere i 2012 med deres Subaru Impreza WRX. - I DM-premieren blev vi nr. 2 generelt blandt de danske rallyteams, men på Juelsminde-halvøen smeltede der et motorstempel tidligt i rallyet. Vi ser derfor frem til arrangementet på hjemmebane, hvor vi satser målrettet på en frontplacering.
Mitsubishi Lancer er foreløbig blevet produceret i 10 forskellige versioner (Evo X). Østsjællænderne: Steen Andersen og Iben Louring i Evo VII vandt generelt i Nordtyskland, hvorimod Roskilde-parret: Tim Svanholt og Carina Møller i Evo IX gik i front for generalklassementet ved Juelsminde-rallyet.
![Tim Svanholt og Carina Møller ligger i DM-front for 4WD-mesterskabet 2013
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)](/images/galleri_2013/Rally/Rally_DM/DM3/06-13_134WD-Rally-Danmark_Tim-Svanholt_[Kirketerp].jpg) Tim Svanholt og Carina Møller ligger i DM-front for 4WD-mesterskabet 2013 (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Ecoteck Rally Himmerland 2013 byder på 160 konkurrencekilometre, afslutter Bjarne Sørensen. – Herudover der ekstra DM-matchpoint på højkant i rallyets længste hastighedsprøve omkring Snæbum/Brøndum. Det bliver 28,8 km. i krævende højfart.
![Steen Andersen og Iben Louring vandt generelt ved DM-premieren i Nordtyskland
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)](/images/galleri_2013/Rally/Rally_DM/DM3/06-13_134WD-Rally-Danmark_Steen-Andersen_[Kirketerp].jpg) Steen Andersen og Iben Louring vandt generelt ved DM-premieren i Nordtyskland (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Motorsport Nordjylland Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Hobro15/06/13 - Hobro - DM Rally - DASU mesterskab |