Rally Sprint   28/03/13

Frank Nielsen i ny David-mod-Goliath-kamp
Det er ingen hemmelighed, at hestekræfter har en afgørende betydning inden for motorsporten i almindelighed og rallysporten i særdeleshed. Jo mere kraft en rallybil har, des bedre mulighed har dens chauffør for at sikre sig en god tid på hastighedsprøverne og dermed score et topresultat. Men der kan godt skabes flotte resultater med en teknisk set underlegen bil. Det beviste Odders bedste rallykører, Frank Nielsen, da han sidste år kørte sig til en tredjeplads i finalen ved Designa AutoPartner Rally GP foran langt hurtigere biler.

”Men det bliver nok svært at gentage det resultat i år,” siger Frank Nielsen forud for årets udgave af løbet, der køres langfredag i Munck Asfalts store grusgrav i Kongensbro mellem Århus og Viborg. Men de aktuelle danske vejrforhold, der mere minder om vinter end om forår, kan måske krone en ny David-mod-Goliath-kamp med succes.


Frank Nielsen gav i 2012-udgaven af Designa AutoPartner Rally GP mange hurtigere biler baghjul

”Hvis vi får samme vejrtype som sidste år, hvor vejene var våde, så tror jeg godt, at jeg kan blande mig i topkampen,” vurderer Frank Nielsen. Han stiller atter op med sin hurtige røde og hvide Citroën C2 R2, men i forhold til sidste år har han forberedt sig ekstra til denne udgave af Designa AutoPartner Rally GP.

”Jeg håber, at jeg er bedre rustet i år, hvor jeg har tilbragt en uge på John Hauglands rallyskole i Norge. Her kørte vi på is og sne, og generelt føler jeg også, at jeg har bedre chancer i min rallybil, når det er på vådt eller fedtet underlag, at vi skal kæmpe.”

Det er ikke kun vejret, som kan forandre sig i løbet af påskedagen. Det kan forholdene også i Munck Asfalts store grusgrav, hvor løbet skal køres, også. For selv om sneen kan være forsvundet på selve løbsdagen, og der ikke kommer mere nedbør fra oven, så kan deltagerne i Designa AutoPartner Rally GP også blive udfordret på andre måder. Løbet, der starter langfredag klokken 10.30 med deltagerpræsentationen og det første af de indledende heats, foregår bl.a. mellem grusbunkerne. Dem bliver der oftest kørt meget tæt på, og derfor er det ikke altid, at underlaget på hastighedsprøven er den samme gennem hele dagen, selv om ruten er den samme.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Frank Nielsen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk