Special Saloon   15/08/12

Padborg i sol og sommer
Det første løb på Padborg Park efter sommerferie var paradoksalt nok også årets sidste løb på banen. Til alles glæde viste vejrguderne sig fra det overstrømmende hjørne og badede banen i solskin og en svalende brise begge dage, og dermed var de ydre rammer for en god racerweekend på plads.

Lørdag morgen startede ellers lidt stille med en tåge, men fik solen brændt væk inden det blev tid til træningen. De tyve biler indtog banen, men blev desværre meget hurtigt reduceret, da Johannes Graversen måtte trille den røde Fiat i pit på første omgang. Et helt nyt tændingsanlæg, som i ægte Graversen stil var gennemtestet hjemmefra, drillede. Dernæst var der et problem med manglende kompression på en cylinder, og det var uløseligt med en alt for tidlig exit til følge. Kender vi Johannes ret, så er han klar til Grand Prix Danmark – også selv om det betyder, at han selv må opfinde og udvikle den rigtige løsning.


Martin Vedel Mortensen var urørlig i sin klasse
(Foto: Gripping Media)

Ude på banen var den interne kappestrid mellem de to Aquila’er i gang. Dennis Holbæk havde fået trimmet bil og motor, og benyttede lejligheden til at give Claus Christensen sommerfugle i maven ved at distancere ham med et halvt sekund. Chris Poulsen viste også god form og rykkede længere frem i tabellen end sidst bilen var på banen. Morten Schmidt havde også fået trimmet sin Golf, og brugte netop træningen til at finpudse tingene. Fra Team Vrå døjede Christian Vejby stadig med at kontrollere gassen, mens Niels Christiansen fik kontrolleret, at alt virkede i Toyota’en.

Thomas Sørensen havde god fart i bil(l)en, og kørte tider, som henviste Jan Petersen i Honda S2000 og Preben Grundtvig til de sidste to pladser.


Andreas Kjærgaard måtte slutte lidt for tidligt
(Foto: Gripping Media)

Nu er træning o kvalifikation to meget forskellige ting, og blev da også vendt lidt rundt på rækkefølgen for nogle af deltagerne. Den århusianske malermester havde fået strammet elastikken og henviste nu Dennis til andenpladsen. Jørgen Hansen fik tredjepladsen, men nåede kun at køre tre omgange, inden han måtte trille i depot med nogle grimme lyde fra transmissionen. Alle troede, at det var gearkassen, som var gået i stykker, men heldigvis begrænsede skaden sig til et led på bagakslen, der havde opgivet ævred. Det kunne repareres inden første heat.

Andreas Boström gjorde ihærdige forsøg på at komme forbi Hansen, men måtte tage til takke med fjerdepladsen syv hundrede efter. Christian Siepmann havde brugt ferien på at fintrimme BMW’en, og viste god form uden at sætte noget på spil. Den fine Scotty GT med Andreas Kjærgaard bag rattet havde fået ny udstødning og lagde sig på en komfortabel sjetteplads foran Martin Vedel Mortensen i den sølvgrå Opel Honda fra klasse 2. Den kombination af bil og chauffør bliver nok svær at slå, men Anders Christensen i Peugeot og Christian Vejby i BMW er nok de mest oplagte udfordrere. Anders skal have fundet det sidste i at bruge bilen helt optimalt, mens Christian nok skal komme frem i rækken, når motoren begynder at lystre.

Tor Brynjelsen og Chris Poulsen er aldersmæssigt meget lige, og det var de også på banen, hvor det var mindre end en tiendedel af et sekund, som skilte dem.

Efter nogle timers pause og afviklingen af firetimers løbet i Danish Endurance Championship skulle Special Saloon Car slutte dagens aktiviteter med weekendens første heat. De to lavtflyvende ørne, Claus Christensen og Dennis Holbæk, stak simpelthen af fra resten af feltet. Undervejs lykkedes det Dennis at køre den hurtigste omgang af de to, så Claus kunne ikke være i tvivl om, at der var kommet en udfordrer til øverste trin på podiet


Dette trekløver præsterede god og spændende kørsel
(Foto: Gripping Media)

Den efterfølgende trio bestående af Jørgen Hansen, Andreas Boström og Christian Siepmann i nævnte rækkefølge, sluttede på omgangshøjde, mens alle øvrige blev sat med en eller flere omgange. Henrik Moeskjær måtte udgå med et ødelagt bagtøj, og der var ikke et ekstra i servicevognen, så det betød også slut for resten af weekendens løb. Christian Vejby lærte lektien med at huste det hele på den hårde måde. Han havde glemt at gøre batteriet rigtigt fast, så ved opbremsningen til første sving efter starten gled batteriet frem og ramte en forhindring, der slog ledningen af batteriet, og så stoppede det løb.

Tor Brynjelsen og Chris Poulsen fortsatte deres indbyrdes fight med flot og tæt kørsel, hvor forskellen på for- og baghjulstræk kunne studeres. Tor fik trukket sig fri og vandt den interne kappestrid. Morten Schmidt fik også vist, at den lille Golf ikke skulle have ret meget luft for at blive en farlig konkurrent til Chris Poulsens stor V8’er. Den kunne ikke helt følge BMW’en på langsiden, men hentede lidt hjem i svingene. Til gengæld var der ingen problemer i at distancere sig fra Peter Normann i Peugeot, Martin Kiil i Seat og Jan Petersens Honda.

Søndag formiddag da banen var blevet dejlig varm, og man havde fået fjernet olie og kølervæske fra uheld i de foegående heats, var det blevet tid til andet heat. Allerede på opvarmningsrunden måtte Andreas Kjærgaard parkere sin Scotty GT, da han havde motorproblemer. Igen stak de to Aquila’er af fra feltet og begyndte deres jagt på feltets hale. Undervejs blev der byttet plads et par gange og da de begyndte overhalingerne var det med Dennis Holbæk i spidsen meget tæt fulgt af Claus Christensen. Så tæt, at da Dennis blev usikker på en forankørende og derfor lettede på gassen, kunne Claus ikke nå at reagere. Et meget lille og helt uskyldigt puf sendte derfor Dennis en tur i sandkassen i Audi-kurven.

Anders Christensen valgte det forkerte tidspunkt til sin middagslur, så han blev overhalet på startstregen, da starten gik. De placeringer nåede han aldrig at hente inden det ternede flag, så han skal træne stående starter inden Grand Prix Danmark. Christian Vejby havde fået lidt bedre fat i BMW’en og sneg sig foran Chris Poulsen, men kunne dog ikke køre op til den lille Opel Honda med Martin Vedel Mortensen, som igen var i hopla.

Thomas Sørensen havde for alvor fået fart i sin Beetle, og var rykket nogle placeringer op i feltet, da han kom i carambolage med Tor Brynjelsen i svinget for enden af langsiden. Det kostede lidt knubs og desværre også et fuldt stop i sandkassen – dobbelt ærgerligt, når det nu gik så godt.


Peter Normann manglede lige en anelse for at være helt med
(Foto: Gripping Media)

Lidt før den danske eftermiddagskaffe skulle sidste heat for Special Saloon Car afvikles. Traditionen tro, kørte trioen med de to Aquila’er og Jørgen Hansens Porsche af sted mens Andreas Boström og Christian Siepmann begyndte en indbyrdes konkurrence. Kampen blev dog ikke ført til ende, da der begyndte at komme foruroligende meget røg fra udstødningen på Dennis’ bil, og nogle omgange før mål sluttede det hele med en elegant pirouette og ind på græsset.

Siepmann havde på forhånd meddelt, at hvis alting flaskede sig, så skulle der friske dæk på til sidste heat og så skulle der prøves lidt grænser af. Succesen var hjemme, da Boström blev overhalet og der samtidig blev sat personlig rekord.

Også Anders Christensen fik afprøvet nye ting. Der er en verden til forskel på bremseevnen i en ’standardbil’ fra Yokohama-cup, som han var vant til, og en bil med bremser, der er beregnet til større hjul og højere hastigheder. Det var tydeligt at se, at bremsepunktet under løbet blev flyttet længere ind mod Padborg. Nu skal erfaringen overflyttes til næste løb, der er på hjemmebanen ved Silkeborg.

Det blev en god weekend på banen tæt på den tyske grænse. Klassen fik vist motorløb, når det er bedst, og har nu varmet op til næste løb, som er Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen den 24. – 26. august. Allerede nu tegner tilmeldingerne godt, og det ser ud til at blive et rigtig stort felt med mange hurtige, flotte og spændende biler med et kraftigt norsk islæt. Som racerentusiat behøver man ikke mange undskyldninger for at lægge vejen forbi Jyllandsringen den weekend og få en god oplevelse.

Special Saloon Car
Gripping Media


Læs mere om:
  • Anders Christensen
  • Andreas Boström
  • Andreas Kjærgaard
  • Chris Poulsen
  • Christian Siepmann
  • Christian Vejby
  • Claus Christensen
  • Dennis Holbæk Pedersen
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Niels Christian Christiansen
  • Padborg Park
  • 12/08/12 - Padborg Park - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde