ALMS   23/04/12

Jan fortæller om indsatsen på Long Beach
American Le Mans SeriesFørst og fremmest er jeg meget glad for Corvette Racing fik en sejr, men jeg ville naturligvis have foretrukket, at det var bil nr.3.

Long Beach var helt sikkert en udfordring for os. Antonio (Garcia) startede løbet i bilen, hvor han havde noget af en udfordring. Han havde ikke kørt på Long Beach før, og starten var hans første omgang på en tør bane, og han kom ud for et uheld på første omgang. Et par LMPC biler kolliderede, han havde ingen mulighed for at undvige og fik en hel del skader på bilen. Jeg håbede på en bedre start, hvor han kunne få et rent løb i starten og vænne sig i en smule til banen, men sådan er gade løb. Det var ikke nogens skyld, men bare hvad der kan ske.


(Foto: Richard Prince)

Bilen var temmelig alvorligt skadet. Næsen blev skubbet ind og motorhjelmen var væk. Desværre tog det også vores Gurney flap på bagskærmen, som skaber en masse downforce. Den bageste diffuser blev også ødelagt. Så vi havde nærmest ikke har nogen aerodynamik på bilen til det meste af løbet.

Og for at gøre tingene værre, brød klimaanlægget også sammen. Det blev en smule varmt derinde.

Så uden aerodynamik, gjorde Antonio det bedste han kunne og overdrog derefter bilen til mig. Vi har ikke så meget downforce som prototyperne, men det er stadig meget vigtigt på vores biler, så det var hårdt at mangle. Men med et nyt sæt Michelin, var bilen faktisk rigtig god, og jeg kunne køre på konkurrencedygtige tider. Men uden downforce glider vi over hele banen, og vi sled hurtigt dækkene op. Det var først hen mod slutningen, da jeg havde brugt absolut alt hvad jeg havde, at Ferrari og BMW var i stand til at trække væk fra mig.

Vi endte på en fjerdeplads, hvilket ikke er så slemt. Jeg tror, at hvis jeg havde lidt mere held i trafikken, kunne vi være endt på podiet. Men en andenplads på Sebring og en fjerdeplads i Long Beach, er stadig godt for et 2012 mesterskab. Holdet bag bil nr. 3 er meget hurtigt og gav os effektive pit stop i Long Beach - de arbejder virkelig meget hårdt, og deres resultater viser det. Vi var faktisk hurtigere end bil nr. 4 til pit stop, men jeg kunne ikke trække ud, fordi pit pladserne på Long Beach er så smalle.

Alt i alt føler jeg, at Corvette Racing performance niveau er bedre end sidste år, og meget tæt på konkurrenternes. Med vejret sidste weekend, var det næsten et spørgsmål om, at det hold der lossede bilerne bedst ud af lastbilen ville vinde løbet. Og Corvetterne var bestemt de bedste - der siger meget om det tekniske team bag Corvette Racing.

Et stort tillykke skal selvfølgelig gå til Oliver Gavin og Tommy Milner for deres sejr. Det er dejligt at have begge biler oppe i tempo, og jeg er begejstret på Tommys vegne, over hans første ALMS sejr.

Vi er nødt til at få bedre held på banen og fortsætte med at få sejre og point hvorved mesterskabet vil blive vores. Selvfølgelig bliver det ikke let. Konkurrencen i GT er hård, og vil kun blive sværere. Porscherne og ESM Ferrarierne er meget hurtige og deres hold har godt styr på deres biler. Og selvfølgelig er BMW altid en stor faktor.

Så nu skal vi gøre os klar til Laguna Seca i maj. Selvfølgelig har jeg en masse erfaring der og har haft både godt held, uheld og helt sikkert nogle dramatiske oplevelser på den bane. Laguna er et meget vigtigt løb for Corvette Racing i form af Le Mans forberedelse, hvor vi kommer til at køre i solen i løbet af dagen, og overgangen til natten, når alt køler ned.

Sidste år på Laguna havde vi nogle problemer om natten. På Sebring i år var vi i stand til at validere nogle ændringer, og vi var endnu bedre end vi havde troet, vi ville være, når det blev køligt. Laguna giver os en chance for at gøre det igen.

Men før Laguna, et det et par ting. Den ene er min søn, Kevins første løb i World Series Renault i Aragon i Spanien. Jeg ser meget frem til at finde ud af, hvordan han klarer sig der. Hans pre-sæson test er gået særdeles godt, og jeg ved han er tændt og håber på et godt resultat.

Desværre kan jeg ikke være der selv, da jeg vil være i Sverige og køre Camaro Cup. Det er en enkelt-mærke serie med rør-ramme biler. I Sverige er der omkring 35 biler ved hvert løb, det er meget koncentrerede begivenheder, og det er sjov for alle pengene. Det er nærmest motorsportens udgave af et værtshusslagsmål.

Selv om jeg ikke kan være sammen med Kevin, vil jeg sørge for, at han ved at jeg er der for ham, og jeg vil naturligvis følge ham på internettet. Jeg er meget stolt af hvad han har gjort, og hvem ved, måske kører vi sammen en dag!


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Long Beach
  • 14/04/12 - Long Beach - ALMS

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk