Yokohama 2000   08/06/11

En weekend i varmekassen
Det blev til masser af gode point på kontoen for den mesterskabsførende Steffen Larsen, i weekendens Yokohama 2000 Cup løb på Ring Djursland.
Før weekenden var der pointlighed i toppen af mesterskabet med Lasse Rolighed. Det samme galt på succesballast kontoen, hvor begge var kommet fra anden afdeling på Ring Knutstorp med 50kg ekstra i bilen.
Derfor var der lagt op til endnu en weekend med tæt ræs, hvor selv den mindste fejl ville give udslag i mesterskabet.

Weekenden havde en lidt speciel opbygning med træning lørdag formiddag, hvorefter at resten af dagen var fri, før at kvalifikation og de 2 løb skulle afvikles søndag.

Under lørdagens træning viste Steffen Larsen, i den hvide Peugeot 307 med nummer 3 på siden, at der var god fart i bilen.

”Ring Djursland er nok min favoritbane,” udtaler Steffen og fortsætter:
”den er i hvert fald den sjoveste Danske bane at køre på, med alle bakkerne.”

Det blev til 2. bedste tid i træningen med under 2 tiendedele op til 1. position, som var Peter Olsen. En ok start på weekenden.

Når træning og kvalifikation ligger så langt fra hinanden, med bl.a. et 4 timers løb imellem, er det begrænset hvor meget, at man skal ændre på opsætningen af bilen, da der med garanti er et helt andet greb i banen, når kvalifikationen først skulle afvikles dagen efter. Dog var der hele weekenden en temperatur på over 20 grader i luften, og derved var der masser af varme i banen, men også inde i bilerne.

Søndag formiddag gjaldt det først kvalifikationen, som gik næsten optimalt. Det blev til 2. startposition kun godt en tiendedel fra pole position. Det eneste negative var, at det var Lasse Rolighed som havde erobret denne plads, og derved rykkede 1 point foran i mesterskabet.

Søndag middag var det tid til første løb. Køreren fra Team Low Budget kom godt afsted mod første sving, og kunne forsvare 2. pladsen. Herefter fulgte han godt med og kunne uden problemer følge manden fra pole position.

Dog mente dommerne at denne havde lavet tyvstart, som blev takseret til en Stop & Go straf, som skulle afsones i pitten.

Herefter kunne Steffen køre en sikker sejr hjem med næsten 3 sekunders forspring til 2. pladsen, Peter Olsen.

Da den nærmeste konkurrent i mesterskabet, afsluttede løbet på en 5. plads, betød det værdifulde point i forhold til ham. Så i stedet for at være 1 point bagud, var Steffen pludselig 8 point foran. En perfekt position forud for løb 2.

Reglerne siger dog, at top 6 skal vendes til løb 2, og derved skulle Steffen starte 6’er mod Roligheds 2’er.

På 1. omgang kæmper Steffen sig hurtigt forbi 3 konkurrenter, og kan indlede jagten på yderligere avancement. Gennem resten af løbet lagde han pres på Michael Markussen, for at forsøge at overtage andenpladsen. Løbet var dog rimelig statisk, og en safetycar midt i løbet, hjalp heller ikke med til placeringsændringer gennem feltet.

Så efter 14 omgange på den kuperede bane, kunne køreren fra Ishøj trille over målstregen på en 3. plads, med yderligere 15 point på vej ind på kontoen.

Da Rolighed imidlertid vandt løbet, forsvandt noget af pointforspringet fra løb 1 igen. Men der kan alligevel noteres et forspring på henholdsvis 3 og 9 point til forfølgerne forud for næste løb.

Weekendens resultater betyder, at der skal yderligere 10 kg i ballastkassen til næste løb, som køres 25-26. juni på Padborg Park. Men som altid - Når der er bonuskilo i bilen, betyder det, at der er kommet gode point på kontoen i den foregående weekend.

Team Low Budget


Læs mere om:
  • Steffen Larsen
  • Team Low Budget
  • Ring Djursland
  • 05/06/11 - Ring Djursland - Yokohama 2000 - DM

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk