WTCC   27/07/10

"Pas på dækkene" - tips fra en dækingeniør
I den kommende weekend køres de to næste afdelinger i World Touring Car Championship, hvilket sker på Brno banen i Tjekkiet. Det sorte guld som dækkene ofte omtales som, er i dag en af de allervigtigste faktorer og redskaber for både team og især kørere, når de skal præstere optimalt på banerne rundt omkring i verdenen. Yokohama ingeniøren Susumu Watanabe videregiver her lidt tips.

En ting er at sætte sig bag bilen og køre derud af, noget andet er at lave forarbejdet i form af setup inden man gør det. Yokohama ingeniøren fortæller lidt om nogle af de ting som Yokohamas dækteam i WTCC, taler med deltagerne om. Disse tips kan ikke bruges på en almindelig gadebil, hvis dækket skal holde i den forventede levetid.

"Normalt fungerer racerdæk bedst de første ca. 3 omgange hvorefter de begynder at miste ydeevne. Derfor er det ikke ligemeget hvordan et setup på en racerbil laves. Den maksimale ydeevne er for racerkøreren, den eller de omgange i kvalifikationen hvor man sætter sin bedste tid. For vores dæk gælder det dog at man kan have en optimal ydeevne over flere omgange end normalt."

"Der er forskellige måder at sikre at et dæks ydeevne bevares i så lang tid som muligt. Først og fremmest skal affjedringen tilpasses så den fungerer bedst muligt til banen og ikke mindst dækkene. Derefter er dæktrykket og især camber-vinklerne yderst vigtige. Skal toppen af dækket hælde udad eller indad? På en almindelig gadebil står dækket stort set lige, men på en racerbil er der helt andre forhold gældende."

"Mest anvendte indstilling i racing er negativ camber, hvilket vil sige at toppen af dækket hælder indad. Graden afgøres af hvor mange sving der er på en bane, og hvordan svingene er. Ved at "hælde" dækket indad får man en større flade af dækket der har kontakt med asfalten i svingene. Ved at give dækket for meget vinkel indad kan man dog slide dækket for meget under ligeudkørsel på den side af dækket der er ind mod bilen."

"Derefter gælder det om at sikre køreren den højest mulige hastighed, afhængig af kørerens kørestil. Dækkets greb i asfalten er påvirket af de tidligere nævnte ting, men også dækkets temperatur har en stor indflydelse. Derfor ser man ofte kørere svinge frem og tilbage på banen på opvarmningsomgange og i forbindelse med safetycar på banen. Inden selve løbet har dækkene dækvarmere på for at man kan komme så tæt på de optimale arbejdstemperaturer som muligt inden det går løs."

"Ydermere er der stor forskel på setup indstillingerne på henholdsvis forhjulstrukne- og baghjulstrukne biler. Her betyder vægten på de trækkene hjul utrolig meget. At finde den helt rigtige balance, er noget kun meget få kørere formår. Her er det at vi i Yokohamas team kan hjælpe, men i sidste ende er det køreren og hans ingeniører der træffer den endelige afgørelse."

Allan Osbech
Yokohama Danmark


Læs mere om:
  • Brno
  • 01/08/10 - Brno - WTCC

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde