Formel 1   23/07/10

40 år med Peter Sauber
Peter Sauber og hans team kan i disse dage fejre 40 års jubilæum, hvilket vil blive markeret på Hockenheim banen i forbindelse med Tysklands Grand Prix.
Sauber er dermed et af de ældste stadigt eksisterende teams, men det var slet ikke i Formel 1 at det hele startede.

I disse dage kan Peter Sauber fejre 40 års jubilæum. Det er 40 år siden at Peter Sauber trillede rundt i en af de gamle VW Type 1 modeller - den der siden blev kendt som Beetle (på dansk Folkevogns Boblen). Den og en god vens opfordring om at tune den lidt, faktisk startede Peter Saubers karriere indenfor motorsporten.

En god ven opfordrede Peter Sauber til at tune hans privatbil - Beetlen som han brugte til at køre til og fra arbejde i. Som tiden gik blev Beetlen efterhånden tunet så meget at den var ved at være dybt ulovlig at køre i på de schweitziske veje. Blandt andet begyndte han at køre i mindre Club løb. Det blev starten på en lang karriere for Peter Sauber, for i 1970 blev det rigtig alvor.
For i 1970 startede han med at designe og konstruere sine egne biler. I starten foregik det hjemme i forældrenes kælder. Første model som var en to-sædet åben sportsvogn, fik navnet Sauber C1 - C'et er første bogstav i hans kones, Christianes navn. Der blev grundstenen lagt til et firma som senere samme år blev stiftet med navnet PP Sauber AG og aktiviteterne blev flyttet til et specialbygget værksted hjemmehørende på grunden til den virksomhed som hans far ejede.


Den meget tunede Beetle
(Foto: Sauber Motorsport)

Successen kom med det samme, for i 1970 vandt Peter Sauber det nationale sportsvognsmesterskab med netop C1 modellen. I årene efter kørte Peter Sauber dog kun med i udvalgte løb og i 1974 valgte han helt at lægge hjelmen på hylden. Fokus blev i stedet lagt på at designe, udvikle og bygge biler.
Det blev en vanskelig opgave for Schweitz var ikke det mest oplagte sted at begynde på sådan en form for virksomhed, der er motorsport stortset forbudt!
Peter Sauber var og er dog ikke typen der begynder at vinke med det hvide flag, blot fordi der opstår modstand. Viljen til succes gav sig udslag i 1976 hvor det i den nye C5 model blev til sejr for PP Sauber AG og med køreren Herbert Müller i den dengang meget prestigefyldte sportsvognsserie, Interserie.


C1'eren på Hockenheimring
(Foto: Sauber Motorsport)

Siden fulgte det første forsøg i Le Mans, med hele 4 ansatte på lønningslisten. I 1981 kørte to prominente kørere, Hans-Jochim Stuck og Nelson Piquet, én Sauber bygget BMW M1 Gr. 5 til sejr i 1000 km. løbet på Nürburgring.
C6 modellen kom til verdenen i 1982 hvor det ligeledes schweitzisk baserede firma, Seger & Hoffmann, bad Peter Sauber om at bygge en gruppe C racer. Det var også i den periode hvor samarbejdet med Mercedes kom i stand. Så blev der for alvor lagt mærke til Peter Sauber og hans firma. Nu kom der Mercedes motorer i bilerne.

Første større resultat kom i 1986 hvor den tidligere Le Mans vinder Henri Pescarolo og Mike Thackwell sejrede på Nürburgring i 1000 km. løbet. Det skal dog lige nævnes at i 1985 tiltrak en af bilerne sig speciel opmærksomhed på Le Mans. Det var her at John Nielsen i den ene af bilerne, foretog 3 loops under tidtagningen.


Dobbelt sejr på Le Mans
(Foto: Sauber Motorsport)

Det blev senere til endnu et trin op ad stien for Peter Sauber, som nu fik officiel status af officielt Mercedes fabriksteam og det gav resultat. I 1989 blev således til én 1-2 sejr på Le Mans, og både kører- og teammesterskab i World Sport Car Championship.
Kører- og teammesterskabet blev gentaget året efter. Det var også i disse år at det meget omtalte Mercedes juniorteam blev etableret, blandt andet med kørere som en vis Michael Schumacher med de senere Formel 1 kollegaer Heinz-Harald Frentzen og Karl Wendlinger som makkere i juniorteamet. Og netop Formel 1 begyndte så småt at rumstere i Peter Saubers kreative hoved.


Første points opnået i debutløbet på Kyalami
(Foto: Sauber Motorsport)

I 1991 blev grunden til Formel 1 indsatsen grundlagt med fabrikken flyttet til stedet hvor den stadig er beliggende, nemlig i Hinwill.
Men det blev en vanskelig start - igen - for Peter Sauber. Økonomiske problemer blandt andet hos Mercedes gjorde at Mercedes valgte ikke at deltage som et fabriksteam. Strengt taget betød det for Peter Sauber at enten skulle han droppe al racing eller starte helt for sig selv som Formel 1 team.
Han valgte det sidste og i slutningen af 1992 var Sauber C12 raceren testet for første gang. Men nu var Mercedes helt ude og den første motor der indfandt sig i Saubers Formel 1 racere var Ilmor, der på det tidspunkt endnu ikke var under Mercedes stjernen.

14. marts 1993 blev en mærkedag for Sauber teamet. På Kyalami banen stillede teamet til start med 2 C12 racere, kørt af henholdsvis J.J. Lehto og Karl Wendlinger. Det endte med en femteplads til J.J. Lehto og de første 2 points til teamet.
Det var en succes som også omverdenen bemærkede. Der blev lavet kontrakter med to firmaer som stadig er repræsenteret i Formel 1 - Red Bull og Petronas. Det gav et økonomisk fundament til yderligere udvikling.

Teamet skiftede i 1995 - 1996 til Ford motorer, men valgte derefter at skifte til den nu langvarige leverandør - Ferrari.
Perioden med Ferrari har kun været afbrudt af årene under BMWs vinger. Den bedre økonomi gav også mulighed for at bygge teamets første vindtunnel. Det skete dog med hjælp fra en tredje stor sponsor for teamet - Credit Suisse.


Samlet 4'er i teammesterskabet
(Foto: Sauber Motorsport)

Som selvstændigt team har Sauber dog ikke nogen sejre, men i 2001 blev det dog til en samlet fjerdeplads i teammesterskabet, vel egentligt også ret imponerende i sig selv!. Det var dette år hvor Kimi Räikkönen debuterede i Formel 1, og sammen med Nick Heidfeld præsterede utroligt stabilt og samlede masser points til mesterskabet for konstruktører, men stadig uden sejre.
Senere kom der også både en andenplads (2007) og en tredjeplads (2008) i teammesterskabet, men det var i perioden hvor BMW ejede teamet. Det er dog blevet til en enkelt sejr i samarbejdet med BMW, da Robert Kubica i 2008 vandt i Canada - året efter hans frygtlige ulykke samme sted. Det blev for øvrigt til én et-to sejr da Nick Heidfeld blev toer. Sauber navnet under BMWs ejerskab eksisterede fra 2006 til 2009, hvor BMW trak sig fra Formel 1. BMW navnet hænger dog stadig på hos teamet, men er ved at blive afviklet. Peter Sauber overtog igen i 2010 sit eget team fra BMW, og skiftede med det samme til Ferrari motorerne igen.


Første sejr i Formel 1 hvor Sauber navnet er involveret
(Foto: Sauber Motorsport)

Peter Sauber har også haft et godt blik til at finde de talentfulde kørere. Listen er efterhånden ved at blive pæn lang, men for at fremhæve nogle få, så har kørere som Felipe Massa og Kimi Raikkonen fået deres første store kickstart i Formel 1 hos Peter Sauber. Robert Kubica blev anbefalet af Peter Sauber til dr. Mario Theissen der stod i spidsen for BMWs Formel 1 indsats.
Udover Robert Kubica bør også nævnes én vis Sebastian Vettel der også gjorde sig hos BMW-Sauber. Heinz-Harald Frentzen har været omkring Sauber teamet ligesom Jacques Villeneuve også har det i sit foreløbige sidste stadie i Formel 1.


Manden bag 40 års jubilæet - Peter Sauber
(Foto: Sauber Motorsport)

I øjeblikket er Sauber teamet for så vidt i en genetableringsfase, og mon ikke vi kommer til at se mere til det ihærdige, fightende og stolte team fra Hinwill i Schweitz.

Dons


Læs mere om:
  • Felipe Massa
  • Hans-Joachim Stuck
  • Heinz-Harald Frentzen
  • JJ Lehto
  • Karl Wendlinger
  • Kimi Räikkönen
  • Michael Schumacher
  • Nick Heidfeld
  • Peter Sauber
  • Robert Kubica
  • BMW Sauber F1 Team
  • Red Bull Sauber Petronas
  • Sauber
  • Sauber Petronas

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk