Danish Endurance Championship   01/06/10

Guld blev til sand!
DEC - Danish Endurance ChampionshipSandheden i talemåden "If you wanna finish first - first you have to finish" blev i den grad understreget for Kennie Frydkjær Jensen og hans to medkørere fra Sally Racing, Martin Sally Pedersen og Peter Obel, da første afdeling af Danish Endurance Championship i den forgangne week end blev afviklet på Padborg Park.


(Foto: Gripping Media)

Iscenesættelsen var ellers perfekt:
Under formiddagens to tidtagninger var Martin Sally Pedersen hurtigste mand i bilen - og sjette hurtigst på banen, ud af 31 startende biler.

Danish Endurance Championship er delt op i flere klasser og divisioner: Clio'en deltog i Klasse 2, samt i Clio Divisionen for utunede Clio Cup-biler, så teknisk set burde feltet indeholde en del biler, der var hurtigere end Sally Clio'en!
Dette kom da også til udtryk kort efter løbsstart, hvor Martin Sally i tørvejr måtte lade flere af konkurrenterne passere, men han stabilliserede sig dog omkring en 12 - 13 plads.


(Foto: Gripping Media)

Strategien var at gennemføre så få pitstop som overhovedet muligt, og lade hver kører køre mellem 1 og 1½ time - afhængig af, hvordan vejret og racerløbet udviklede sig.
Og, det udviklede sig perfekt: Efter lidt over 1½ time, hvor mange andre allerede havde foretaget deres første pitstop og kørerskift, kom der safety-car på banen, og da det fortsat var tørjvejr stod Peter Obel klar til at overtage rattet.
Pitstoppet forløb fejlfrit og da Peter kom på banen, var bilen tilbage i top-5!

Med stabil kørsel kombineret med de andre deltageres pitstop-strategier fik Peter kørt bilen helt frem i top: Som nummer et i Clio-divisionen, nummer to i Klasse 2 og nummer tre generelt var der udsigt til hele tre pokaler - hvis blot resten af løbet formede sig optimalt!


(Foto: Gripping Media)

Og, det gjorde det: Med godt 1½ time tilbage af løbet trak det op til kraftig regn og da Kennie er stærk i regnvejr, var det kun at håbe på endnu en safety-car periode, så Kennie Frydkjær Jensene kunne komme i bilen og 'køre den hjem'.

Der kom safety-car - men det var desværre fordi Peter Obel var 'løbet tør for asfalt' og sad uhjælpeligt fast i sandkassen.
Inden bilen fik assistance og var bugseret tilbage til pitten, blevet renset for sand og fået monteret regn-dæk, gik der så lang tid, at Kennie kom på banen som nummer 16 - og udsigten til podie-placeringer løbet ud i sandet - bogstaveligt talt!

Kennie fik dog vist, at han er hurtig i regnvejr: Som tredie-hurtigste mand på banen fik han arbejdet sig op gennem feltet og da der manglede godt en halv time af løbet, havde han kørt bilen op på en anden-plads i Clio Divisionen - og var samtidig 5 - 6 sekunder hurtigere pr. omgang end bilen, der førte divisionen!


(Foto: Gripping Media)

Det var han dog kun indtil en langsommere bil skulle passeres og Kennie skulle bremse ned i det 'fedtede spor'...
Med blokkerede forhjul fortsatte han lige ud i sandkassen og med under 30 minutter tilbage af løbet, ydes der ikke assistance til at få bilen fri.
Sidder bilen fast, er løbet slut - og fast, det sad den!

Det er naturligvis svært at konkludere noget positivt, når 3 x 3 pokaler løber ud i sandet en kold og regnfuld søndag - men det var alligevel positivt at se, at Kennie er ved et være fortrolig med Clio'en, og at han endnu en gang fik vist, at de mange timer som han har trænet i gokart i regnvejr ikke har været forgæves.

Næste afdeling af Danish Endurance Championship køres den 26. juni - også på Padborg Park - men denne gang strækker løbet sig over seks timer.

Inden da har du mulighed for både at stifte bekendskab med Renault Clio raceren fra Sally Racing samt Kennie Frydkjær Jensen, når hovedsponsoren Autoforum Hillerød holder 'Great Opening' den 11. - 13. juni på Lodbrogsvej 5 i Hillerød.

Vitesse-Racing.dk
Kurt Rene Jensen


Læs mere om:
  • Kennie Frydkjær Jensen
  • Martin Sally Pedersen
  • Peter Obel
  • Sally Racing
  • Padborg Park
  • 30/05/10 - Padborg Park - Danish Endurance Championship

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde