Rallyparret: Martin Knudsen - Egtved og Søren Kjær - Fredericia (Knudsen Motorsport) i Honda Civic Type R har gennem de to sidste rally-sæsoner prioriteret deltagelse i europæiske rally-arrangementer. Dette bevirkede flere konkurrencebesøg i 2009 til top-rallies i henholdsvis: Tyskland, Belgien, Frankrig og Tjekkiet. - Vi afsluttede 2009-sæsonen hjemme i Danmark med DM-rallyfinalen på Møn, oplyser Martin Knudsen. - I al beskedenhed hjemkørte vi et topresultat med en tredjeplads generelt. Derfor indgår en fuld DM-rallysæson i 2010-planerne for Knudsen Motorsport, og vi er allerede i fuld gang omkring forberedelserne, hvor hovedsigtet er DM-guld i 2WD-klassen.
- Den europæiske satsning gennem de sidste 2 sæsoner har bevirket en fornuftig fremgang i konkurrencetempoet, supplerer co-driver Søren Kjær. - Derfor har Honda Motorsport Europe nikket JA til et videre samarbejde med Knudsen Motorsport. Samtidig er rallybilen blevet sendt til Honda’s tuningsfirma Mugen i England, hvor den bliver opdateret til de internationale specifikationer for 2010-sæsonen.
Reglerne for rallybilernes ydeevne benævnes: homologering, og bliver styret af den tekniske komite i det internationale bilsportsforbund: FIA.
![Til 2010-sæsonen bliver undervognen opdateret og forbedret for Honda Civic Type R’en.](/images/galleri_2010/Rally_DK/DM-Rally/99_Knudsen-Motorsport/02-09_Honda_Knudsen-Motorsport_Martin-Knudsen_&_Soeren-Kjaer_11-[Kirketerp].jpg) Til 2010-sæsonen bliver undervognen opdateret og forbedret for Honda Civic Type R’en. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- 2010-homologeringen bevirker en opjustering af hestekræfterne til 280, fortsætter Martin Knudsen. - I 2009 har vi haft 260 HK til rådighed, og samtidig fremtryller Mugen et bedre drejningsmonent i de vigtigste omdrejnings-områder. Herved bygger Honda videre på den unikke V-tec teknologi, hvor motorens ventilløftning ændres ved høje omdrejninger således, at der skabes et bedre power til f.eks. overhalinger.
![Martin Knudsen (t.h.) og Søren Kjær ser frem til en intens DM-fight i 2WD-klassementet.](/images/galleri_2010/Rally_DK/DM-Rally/99_Knudsen-Motorsport/02-09_Honda_Knudsen-Motorsport_Martin-Knudsen_&_Soeren-Kjaer_12-[Kirketerp].jpg) Martin Knudsen (t.h.) og Søren Kjær ser frem til en intens DM-fight i 2WD-klassementet. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Sideløbende med DM-serien planlægger Knudsen Motorsport deltagelse i Int. Geko Ypres Rally. Det belgiske toprally er blandt de afgørende arrangementer i Intercontinental Rally Challenge (IRC), som er søsterserie til VM-championatet: WRC.
- Vi har gode erfaringer med de tyske rallies, konstaterer Søren Kjær. - Derfor planlægger vi, at ADAC Rallye Sullinger Land (lidt syd for Bremen) skal anvendes som shake down på rallybilen inden DM-premieren omkring Kjellerup. Derudover er: DMV Rallye Thüringen (Kassel) samt ADAC Ostsee Rallye (Holsten) noteret på sæsonplanen.
![Rallysporten byder på mange varierede underlag på hastighedsprøverne.](/images/galleri_2010/Rally_DK/DM-Rally/99_Knudsen-Motorsport/02-09_Honda_Knudsen-Motorsport_Martin-Knudsen_&_Soeren-Kjaer_13-[Kirketerp].jpg) Rallysporten byder på mange varierede underlag på hastighedsprøverne. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Type R er Honda’s interne varemærke for de indhøstede erfaringer fra rally og banesporten, som er direkte indbygget i en serieproduceret bilmodel. De japanske bilingeniører videreudvikler hele tiden på de sportslige konkurrence-muligheder. Dette betyder for Knudsen Motorsport, at rallybilen i 2010 får flyttet skiftet for den sekventielle gearkasse fra gearstangen til en speciel stang i rattet.
- Alle rallybiler i front af mesterskabsserierne anvender sekventiel gearkasse, forklarer Martin Knudsen. - Dette bevirker under kørslen på hastighedsprøverne, at jeg udelukkende anvender venstrefoden til bremsepedalen. Gearskiftet sker mekanisk og automatisk, når jeg trykker på gearvælgeren. Dette gælder for både for op- og nedgearing.
Knudsen Motorsport har et godt ry blandt de europæiske rally-arrangører, og får derfor ofte tilbudt startmuligheder på favorable vilkår. Specielt er Frankrig interesseret i deltagelse af udenlandske rallyteams. Martin Knudsen og Søren Kjær påregner derfor en fransk sommertræning, hvor rallyparret i 2009 besøgte jubilæumsudgaven: 20. Rallye International de Bourgogne Côte Chalonnaise, som tiltrak deltagere fra Belgien, Schweiz og Danmark foruden naturligvis Frankrig.
- Et afgørende faktor for Knudsen Motorsport i 2010 bliver desuden opdatering og forbedring af undervognen på Honda Civic Type R’en, afslutter Søren Kjær. - Ud over frontfighten i 2WD-klassen ser vi frem til mange jævnbyrdige dyster med de turbodrevne 4WD-rallyteams i DM-serien omkring slutresultater i top tre.
![Martin Knudsen og Søren Kjær påregner endnu hurtigere konkurrencefart til 2010-sæsonen i deres Honda Civic Type R.](/images/galleri_2010/Rally_DK/DM-Rally/99_Knudsen-Motorsport/02-09_Honda_Knudsen-Motorsport_Martin-Knudsen_&_Soeren-Kjaer_14-[Kirketerp].jpg) Martin Knudsen og Søren Kjær påregner endnu hurtigere konkurrencefart til 2010-sæsonen i deres Honda Civic Type R. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
2010-indsatsen for Knudsen Motorsport foregår i samarbejde med Honda Motorsport Europe, Ferodo, Pallefabrikken.as, Hotelkæden spg.com, Hansepack og Bruno Hansen Motorsport.
Knudsen Motorsport Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Martin KnudsenSøren KjærKnudsen Motorsport |