CHGP   30/07/09

Danske topkørere i støddet
CHGPFuld fart på el-bilerne
Copenhagen Historic Grand Prix, som finder sted i denne weekend (1. - 2. august), handler om historisk race, men lørdag og søndag formiddag klokken 11:45 skrives der et lille stykke dansk motorsportshistorie, når fire lynhurtige elektriske sportsvogne med topkørere bag rattet skal vise, at motorsport ikke altid behøver at støje.

Det er den amerikanske producent af elektriske sportsvogne, Tesla, der med tre biler vil forsøge at besejre den dansk byggede Lynx. Sidstnævnte er der kun en enkelt af – men den skal til gengæld køres af ingen ringere end Casper Elgaard, der som bekendt vandt LMP2 klassen i 24-timers Le Mans i år.

Men Casper Elgaard får det ikke let. Den ene af Tesla’erne skal nemlig køres af en anden af årets Le Mans vindere. Det er selveste Jan Magnussen, regerende DTC-mester, tidligere Formel 1 kører og fire dobbelt vinder af LMGT1 i Le Mans, som skal forsøge at give Elgaard baghjul.


Jan Magnussen skal køre en Tesla Sport som den på billedet i Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken denne weekend.
(Foto: Vivi Siiger)

De to øvrige Tesla’er får et vist royalt tilsnit, i hvert fald lørdag, hvor H.K.H. Prins Joachim kører den ene. Søndag overgiver han bilen til den tidligere Europamester og amatør-verdensmester i rally, Henrik Lundgaard, mens den sidste af Tesla’erne skal køres af Thorkild Thyrring, som vandt ProAm kategorien i Copenhagen Historic Grand Prix for to år siden.

Lidt data om de to biler:
Tesla er konstrueret i USA og Roadster udgaven er god for en acceleration til 100 km/t på under 4 sekunder. Effekten er 248 hk. Det centrale er imidlertid drejningsmomentet, som fra 0 til 4500 omdr./min er på 375 Nm Nm. Den knap 4 meter lange sportsvogn har fem gear og topfarten er elektronisk begrænset til 200 km/t.

Lynx er konstrueret i Danmark og dens elmotor præsterer 270 hestekræfter. Dens fartpræstationer er imidlertid stort set de samme som for Tesla Roadsteren. Men i modsætning til Tesla er Lynx udstyret med en gearkasse, hvor der ikke skiftes gear.

Begge er de i stand til at køre mellem 200 og 350 kilometer på en opladning – afhængig af hvor meget man går til den. Det indebærer, at de vil kunne køre den 2 kilometer lange racerbane i Fælledparken 100 gange – men det når de nok ikke på de 10 minutter der er afsat til el-bil race hver af dagene. Demonstrationsracet er fastsat til tre omgange pr. dag.

Scandinavian Racing Press for:

Copenhagen Historic Grand Prix


Læs mere om:
  • Casper Elgaard
  • Jan Magnussen
  • Fælledparken
  • 02/08/09 - Fælledparken - CHGP

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde