IndyCar Series    03/02/09

Svære tider for IndyCar teams
Amerikansk motorsport er især ramt hårdt af den finansielle krise, dette gælder også for flere teams i IndyCar Series

Et af de absolutte top teams i amerikansk IndyCar racing de foregående 10 år, kæmper hårdt for at få de fornødne sponsorater på plads, Rahal Letterman Racing ser ud til at tabe kampen om de livsnødvendige sponsorer og må højst sandsynligt droppe 2009 IndyCar sæsonen.

Rahal Letterman Racing der vandt Indianapolis 500 løbet med Buddy Rice bag rattet i 2004 og tog sejren med Ryan Hunter-Reay på Watkins Glen i fjor, ser dermed ud til at blive et af de teams der efter mange år på toppen må gå i venteposition og håbe på bedre tider til 2010;

”Vi har per dags dato, ikke kapital til at deltage i 2009 sæsonen, men vi giver ikke op hos RLR, vi vil blive ved med at arbejde hårdt på at finde penge, og vi håber stadig på at nå at få en sponsoraftale i hus der vil sikre os fuld deltagelse i 2009 IndyCar sæsonen”, siger Bobby Rahal der vandt Indy 500 i 1986 og ejer Rahal Letterman Racing i samarbejde med TV værten David Letterman.

Conquest Racing, der tog springet fra Champ Car til IndyCar efter genforeningen sidste år, rygtes også i svære økonomiske vanskeligheder.
Conquest havde ellers stablet en sponsor klar til ræs i 2008 i form af Opes Prime, men de var kort før sæsonstarten nød til at trække sig på grund af økonomiske årsager, siden da har Conquest Racing været nød til at ansatte kørere, der kunne bringe en betragtelig sum penge med underskriften, men i år ser det dystert ud for Eric Baclelart’s team;

”Conquest Racing har ingen sponsor klar, vi er et lille team, men vi er også nød til at indse at kampen for sponsorpenge er utrolig hård i disse tider, det gælder for alle teams og også i IndyCar”, udtaler team ejer Eric Baclelart og tilføjer;

”jeg har givet mine ansatte 2 muligheder, enten var jeg nød til at fyre nogle i dag, ellers var de ansatte (15 i alt) nød til at acceptere en løn nedsætning. De ansatte hos Conquest Racing valgte det sidste, dette betyder at vi nu har råd til at holde teamet fit for fight i 4 uger mere, men så er vi også nød til at have fundet en løsning på det her”.

Et andet team i økonomiske problemer er KV Racing, teamet fyrede tidligere sidste uge 14 ansatte, og det ser dermed ud til at teamet i år kun stiller til start med Mario Moraes der bringer sponsorpenge med sig i form af familiefirmaet.

Ifølge Jimmy Vasser, arbejder KV Racing dog stadig på højtryk for at få samlet penge til at teamet kan køre med 2 biler igen i 2009, sidste år havde KV Racing Oriol Servia og Will Power som kørere, Servia har endnu ikke fundet nyt arbejde, bedre er det dog gået for Power der har skrevet kontrakt med Team Penske.

Jacob Carsting


Læs mere om:
  • Mario Moraes
  • Oriol Servia
  • Ryan Hunter-Reay
  • Will Power
  • Conquest
  • KV Racing
  • Marlboro Team Penske
  • Rahal Letterman Racing

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde