Rally   13/11/08

Flot resultat af Niki Bjerg i Tempest Rally 2008
Da Niki Bjerg og Arly Larsen d. 8. november kørte den 6. og sidste afdeling af Suzuki Swift Sport Cuppen i det Britiske Rally Championship, var vinderen fundet, nemlig Mark Gamble, som blev kåret allerede i sidste afdeling. Niki og Arly lå på en delt tredje plads og dermed skulle der kæmpes om de sølv og bronze pladsen og endvidere skulle der kæmpes for første pladsen i Junior Cuppen, som stadig var åbent, og det var den som Niki havde rettet sit blik imod.

Der skulle køres nogle meget krævende grus prøver i et militær øvelses terræn i Aldershot syd for London, og de skulle køres i typisk engelsk efterårs vejr med blæst og regn, og det gjorde det ikke let for det danske hold. Ydermere fik de problemer med bilen i løbet, så det blev en lang og hård kamp.
Da holdet som noget helt nyt skulle køre efter noter, som de ikke selv havde lavet og det samtidig var 6 uger siden de sidst var ude at køre i Int. Rally Yorkshire, valgte Niki og Arly at starte ud i fornuftigt tempo og ikke risikere at sætte det hele over styr. Suzukien Cup bilen kørte upåklageligt lige indtil prøve 5, hvorefter de fik problemer med højre bærearm, der rev sig løs fra forbroen.
”Vi var nødt til at tage det stille og roligt for ikke at satse hele butikken”, som Niki udtalte til DASUs Bo Balzer Nielsen, idet prøverne var meget hårde for bilerne. På samme prøve udgik en af de værste konkurrenter Ross Forde med en defekt trækaksel og i samme moment som Niki prøver at passe på bilen, kommer Nick Rowland, som også var en trussel for holdet, desværre forbi Niki og Arly, og det var ikke lige meningen.

Efter pausen måtte de prøve at køre den tabte tid til Nick Rowland ind igen og det lykkedes næsten hen over prøve 7 og 8. Der var nu kun 4 sekunder mellem dem, og deltagerne fra 2. til 5. pladsen lå alle indenfor 9 sekunder. Hurtige Mark Gamble var kørt og førte løbet. Den vigtigste mission for Niki, var nu at køre for Junior Mesterskabet og der var kun 2 prøver tilbage at køre sig op på, så der skulle gives gas. Holdet kørte rigtigt stærkt og alligevel var Nick Rowland 4 sekunder hurtigere og dermed 8 sekunder foran Niki og Arly, så nu så det lidt sort ud. Mørket var faldet på og sidste prøve skulle køres i mørke og det så Niki som sin chance. Det var nu eller aldrig. Der blev kørt stærkt som aldrig før og de var helt ud over grænserne og det kunne bare ikke gå hurtigere.

Arly sagde efter sidste prøve:
”Jeg har aldrig i mit liv fløjet så hurtigt igennem en mørk skov! ”. Men om det var hurtigt nok til at tage de 8 sekunder, de var efter Rowland, vidste de ikke på det tidspunkt og det var nok den længste tur fra prøven og til service de nogensinde har kørt. Da de ankom til servicepladsen blev de modtaget med klapsalver og meget store smil af publikum, hele teamet samt DASU og Dansk Metal, som havde taget turen til England for at følge teamet. Efter en fantastisk slutspurt havde de kørt 26 sekunder fra Rowland og dermed slået ham med 18 sekunder. Niki var temmelig overrasket og første kommentar var: ”Nu er de endelig sat på plads og så kan de lære det ?”


(Foto: Jacob Ebrey)

Sammentællingen af point efter løbet viste at Niki og Arly var sluttet på en flot 2. plads i Tempest løbet i Swift Sport Cuppen, kun 4 sekunder efter vinderen Mark Gamble, samt på en flot 7. plads generelt i 2 WD klassen. Det resulterede i en samlet 3. plads i Suzuki Swift Sport Cuppen over de 6. afdelinger der var kørt over sæsonen 2008.
Derudover kunne de kåres som vinder af Suzuki Swift Sport Junior Cuppen 2008. Det flotteste resultat nogensinde i Nikis rallykarriere.


(Foto: Jacob Ebrey)

Samtidig får vinderen af Suzuki Swift Sport Junior Cuppen adgang til den eftertragtede Pirelli Star Driver Competition, som løber af stabelen i december, hvor i alt 8 kørere skal dyste om førstepræmien, der består af en fuldt sponsoreret sæson i det Britiske Rally Championship 2009.

Den 19 årige Danmarks Mester 2008 Kenneth Madsen deltog også i Tempest Rallyet i sin egen lynhurtige Suzuki Swift Grp. N, og gjorde det fantastisk godt, men måtte desværre udgå med en knækket drivaksel på sidste prøve.

Bjerg Motorsport
CL


Læs mere om:
  • Arly Larsen
  • Niki Bjerg Larsen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk