DM Rally   24/10/08

Acceleration er alt
Klaus Hammer fra Helsingør har ambitioner om at køre med blandt de bedste i næste rallysæson
Med et klik åbner Klaus Hammer bagsmækken på sin specialbyggede Misubishi. Lydløst kommer bagagerummet til syne og afslører, at al plads er optaget. Ingen plads til kufferter og klapvogne - i stedet fylder en stor benzintank det hele, og duften afslører med det samme, at det ikke er almindelig oktan 98, der skvulper i tanken. Det dufter letantændeligt - af høj fart, vild accelleration og hurtige gearskift.


Holdet bag Hammer Motorsport har store ambitioner for næste år.
(Foto: Lokalavisen Helsingør)

Det er da også alt andet end en standard Mitsubishi EVO IX, der hænger på liften i Carshoppen på Klostermosevej i Helsingør, selvom den umiddelbart ligner til forveksling. Efter 1000 arbejdstimer står en ombygget, potent fartmaskine nu klar til at blive mellem de ti bedste i Danmark i den kommende sæson - et mål, som ifølge holdet bag vognen er realistisk. Bag rattet i Mitsubishien sidder Klaus Hammer fra Helsingør, som tidligere er blevet nummer to ved DM. Sammen med de fem andre medlemmer af holdet, har han i halvandet år arbejdet på at få bilen til at køre helt optimalt - og nu er den klar til næste års prøvelser.

Allerede i den sæson, der sluttede her i weekenden har Hammer Motorsport lavet flotte resultater under navnet Streetfire Racing. Med andre ord lover det godt for den kommende sæson.

"Ambitionen er, at vi vil være med i top 10, men vi håber på sigt at komme højere op. Det afhænger af tid og økonomi - især det sidste," siger teamchef Peter Ackermann.

36 kroner literen
For det er en dyr sport, når man vil være med på højeste plan. Alene en liter af den racing-benzin, der ligger under bagsmækken, koster 36 kroner - og bilen kører kun én kilometer på literen. En motor kører 2500 kilometer, inden den skal renoveres. En turbo er færdig efter 500 kilometer. Og sådan fortsætter regningen med at vokse, så det alt i alt koster omkring 1000 kroner pr. kørt kilometer.


Det er en heftig Mitsubishi-motor, der skal bringe Klaus Hammer op blandt de ti bedste i Danmark.
(Foto: Lokalavisen Helsingør)

Men det er der ikke noget nyt i for Klaus Hammer. Hans far har altid kørt rally, og Klaus har naturligvis fulgt med i 30 år - først fra sidelinien og senere på de små landeveje. Siden har han kørt 10 hele rallysæsoner med pedalen i bund, indtil han valgte at holde en to-års pause, som han tilbragte med baneløb. Men nu er han tilbage i rallysporten.


Klaus Hammer.
(Foto: Lokalavisen Helsingør)

"Jeg keder mig på banen. Man kan jo godt køre 200 ned ad langsiden, men der er plads til fire biler ved siden af hinanden. Det er slet ikke intenst på samme måde," siger Klaus Hammer, der gennem årene har bygget racerbiler for andre, der ville gøre brug af hans ekspertviden.

Rally på is
Det helt store mål for Hammer Motorsport er at køre World Rally Championship-løb mod verdens bedste rallykørere om et par år.


Klaus Hammer fra Helsingør har kørt motorsport i årtier og bygger også racerbiler for andre.
(Foto: Lokalavisen Helsingør)

"Det vil højst sandsynligt være i Tyskland eller Sverige. Tyskland, fordi det er der, vi vil gøre os bedst. Sverige, fordi det vil være den største udfordring at køre et snerally og rode med bilen i 15 graders kulde. Det vil kræve et kæmpe forarbejde," siger Peter Ackermann.

I første omgang gælder det dog kampen om det danske rallymesterskab. Og når Hammer-holdet gennem vinteren har nusset om bilen helt ned i den mindste detalje, er motoren helt klar til at komme på asfalt. Klar til accelleration, holdarbejde og ambitioner om at være med blandt de bedste.

Jesper Lundh


Læs mere om:
  • Klaus Hammer

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde