F1800 FFB   11/09/08

Nils K. Vestergaard får gennembrud i FFB-serien
Fynske Nils K. Vestergaard tog i 2007 hul på 3. generation (Duratec) af den spektakulære single seater: Formel Ford ved deltagelse i den stærktbesatte Formula Ford Benelux-serie (FFB). Den unge udenlandsfynbo studerer til racing engineer i England, og havde gennem nogle år kørt karting.

Skiftet til Formel Ford foregik på et tidspunkt, hvor den danske FF-serie stadig væk udelukkende satsede på 2. generation - Zetec.

- Vi valgte konstruktivt at starte op som vores eget familieteam, forklarer teamchef Gert Vestergaard. - En hurtigere løsning til frontplaceringer var selvfølgelig at leje sig ind ved et professionelt racingteam. Dog kan både jeg og Nils sammenlignes lidt med Georg Gearløs, idet vi hygger os med samt sætter en ære i at løse udfordringerne selv. Det har bevirket nogle sportslige øretæver på resultatlisterne, men til gengæld skal vi ikke dele erfaringerne med andre.


Nils K. Vestergaard boltrede sig på det fedtede underlag i Zandvoort.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Det første gennembrud til podieplaceringer i Formel Ford skete i DM-serien 2008, hvor Nils K. Vestergaard foreløbig har hjemkørt 3 pokaler. I FFB-mesterskabet har danskeren dog vundet større og større respekt, og til Trophy of the Dunes på Formel 1 grand prix-banen: Zandvoort i Holland blev udenlandsfynboen udpeget som outsider ved en løbsweekend med heftigt regnvejr.

- Til løbsweekendens første heat var der et lille ophold i regnvejret, oplyser Nils K. Vestergaard. - Den 4.300 m. lange rundbane var derfor stadig væk våd. Enkelte kørere havde således valgt tørvejrsdæk, men truende regnvejr fra Nordsøen fik os til at tage beslutningen om at køre på regnvejrsdæk.


Dækvalget er altid en svær beslutning, men Nils K. Vestergaard (t.h.) gjorde det rigtige i Trophy of the Dunes på Zandvoort.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Regnvejrsdækkene står naturligvis bedst fast på et fedtet underlag, supplerer Gert Vestergaard. - Samtidig er det vigtigt at holde temperaturen nede, ellers bliver overfladen lige som tyggegummi, og bliver derfor hurtigt raspet af i svingene. Derfor bruger man dem aldrig på tør asfalt.

Midtvejs i heatet var Zandvoort-rundbanen ved at tørre op, hvorfor Nils K. Vestergaard og konkurrenterne søgte uden for idealsporet for at finde kølende fugt og småpytter. Imidlertid startede regnvejret igen, og Nils K. Vestergård kunne derfor fortsætte sit avancement i feltet:
- Jeg startede ud som sekser, men jeg havde overblik til at skåne dækkene og drage fordel af et godt regnvejrs-set up. Jeg kørte derfor de hurtigste omgangstider, og nåede frem som toer inden målstregen. Umiddelbart kunne jeg nok også have nået en sejr, men valgte at konsolidere andenpladsen.


Nils K. Vestergaard har fået god fart i sin Formel Ford-racer.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Racingteam Vestergaard var naturligt stolte over den første podieplacering i FFB-serien, og så derfor frem til løbsweekendens andet heat.

- I heat 2 skulle jeg starte som nr. 7, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Regnen stod desværre ned i stænger, og flere steder på banen aquaplanede vi gennem småbække. Det største problem var imidlertid, at racerne hvirvlede vandet op som et massivt brusebad, hvor kun den forreste kører har frit udsyn. I en single seater er der frit udsyn til himlen, og det eneste værn mod regnen er visiret på styrthjelmen.


Teamchef Gert Vestergaard var godt tilfreds med sønnens gennembrud i FFB-serien.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Nils K. Vestergaard kørte sig op som sekser, men havde ikke mulighed for at angribe under de svære betingelser:
- Heatet blev fornuftigt nok flaget af midtvejs, idet vi havde svært ved at finde ideallinjerne gennem regnstøvstågen.

Alt i alt var Racingteam Vestergaard godt tilfredse med gennembruddet i FFB-serien. Dette lover godt for en frontpræstation i det uofficielle VM på legendariske Brands Hatch midt i oktober.

Racingteam Vestergaard

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Nils K. Vestergaard
  • Zandvoort

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk