Rallycross   01/09/07

Vilde voldsomme Volvoer
- i firehjulsdrift
Efter en lille pause er den evige toer - midtjyden Børge Vinkler - tilbage i den spektakulære 3 liters-klasse for tunede sugemotorer i Rally Cross.

Et næsten come back kan tilskuerne derfor opleve til DM-semifinalen 2007: Int. LUK Rally Cross Denmark, som Motorsport Nordjylland (MNJ) er vært for lørdag d. 8. september på motorsportsstadionet i Nysum.

- Jeg solgte min BMW 320’er for et par år siden, forklarer Børge Vinkler. – Den havde jeg selv bygget op fra bunden i 2000, og i 2003 blev jeg vice-danmarksmester i raceren. Men har man en gang prøvet at køre Rally Cross med baghjulsskub, er det næsten umuligt at tænde på forhjulstræk. Derfor kunne jeg ikke sove flere nætter i træk, da jeg fik et godt tilbud om at købe en Volvo 240 i fuldt motorsports-trim.


Børge Vinkler har foretaget et flyvende come back i Rally Cross med sin Volvo 240.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Come back’et foregik ved genåbningen af Ring Djursland som RC-stadion, og her scorede Børge Vinkler en flot tredjeplads. Midtjyden har altid været en spektakulær kører, som vækker begejstring hos publikum. Der bliver hele tiden fightet til sidste benzindråbe, og specielt den avancerede firehjulsdrift vækker beundring på tilskuerpladserne.

- Hjemme i baghaven holder der desværre et par eks-racere, konstaterer Børge Vinkler med et glimt i øjet. - Det er jo ikke altid, at jeg har haft de mest motorstærke rally cross'ere, og så må man jo bremse lidt senere end konkurrenterne. I nogle tilfælde blev det så rigtigt for sent, men heldigvis er vi som kørere godt beskyttet, når bilen tager sig en kolbøtte-tur.

I 3 liters-klassen har vendelboen Troels Daarbak virkelig været flyvende i sin Volvo S40 EVO. Den svenske racer er ombygget til baghjulsskub med masser af stumper fra de gamle fætre i Volvo-familien. De svenske RC-chauffører sværger til sidelænskørsel, hvilket er næsten fysisk umuligt i forhjulstræk.


Troels Daarbak er på vej til et danske mesterskab i tre liters-klassen for tunede sugemotorer.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- I første omgang levede materiellet ikke helt op til købekontraktens specifikationer, erindrer Troels Daarbak. - Problemerne lå gemt under motorhjelmen, hvor motoren bogstavelig talt eksploderede. Herefter døjede jeg med kængurubenzin, fordi benzinpumpen og elektronikken gjorde knuder.

Men i 2007-seren har vendelboen fightet intenst uden tekniske besværligheder med ærkerivalen Peder T. Jensen i Volvo 240. Det er foreløbig blevet til 5 sejre ud af 6 mulige, og han har defor en lille favoritværdighed i Int. LUK Rally Cross Denmark.


Peder T. Jensen kører stærkt i sin veltjente Volvo 240.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Raceren har omkring 250 HK at overføre til baghjulene, forklarer Troels Daarbak. - Der sker derfor ting og sager i en publikumsvenlig kørestil, når jeg trykker på gaspedalen.

Peder T. Jensen er tredobbelt dansk mester i 3 liters-klassen, og kun en overnaturlig slutspurt kan formentlig vippe Troels Daarbak fra DM-laurbærrene. Til daglig er midtjyden vicevært, men meget af fritiden går med at få Volvo 240’eren klargjort til motorsport:

- Jeg har naturligvis anskaffet et par reservebiler til at hente stumper fra. Herudover er det forholdsvis nemt at skaffe reservedele hjem fra Sverige, hvor Volvo'erne med baghjulsskub er uhyre populære både i rally og jordbaneløb.

Under motorhjelmen deles fire motorcylindre om at præstere 245 hestekræfter til baghjulene. Volvo 240'eren er en meget robust vogn, og vejer derfor forholdsvis meget. I raceren er alt overflødig vægt dog fjernet, idet bagsæde og højre forsæde må afmonteres. Ligeledes kører deltagerne uden reservehjul, fordi der alligevel ikke er tid til at skifte under motorløbet.

Løvel-chaufføren Benny Kristensen har gennem mange år kørt NSU-racere i utallige afskygninger, men har nu skiftet til 3 liters-klassen med en Opel Ascona.


Benny Kristensen er i år skiftet til Opel Ascona efter utallige år i NSU.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Leverings-stabiliteten i reservedele for NSU’erne er efterhånden blevet lidt af et problem, konstaterer en lidt ærgerlig Benny Kristensen. - Jeg har derfor skiftet til Opel, for med masser af benzin i blodet skal man ud at køre motorløb, når chancerne byder sig.

Int. LUK Rally Cross Denmark er et dobbelt-arrangement, idet danskerne afvikler DM-semifinale i Rally Cross lørdag d. 8. September. Om søndagen køres finalen i det nordeuropæiske RC-mesterskab 2007 med deltager fra 6 lande ud over Danmark.

Motorsport Nordjylland

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Benny Kristensen
  • Nysum

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk