DTM   11/07/06

Hakkinen skifter fod
DTM – når han skal bremse
Hidtil i Mika Hakkinens DTM karriere har brugt højre fod til at bremse med, men nu skifter han over til at bruge venstre fod i stedet.

Mika Hakkinen har lidt blandede oplevelser med at bruge højrefoden til at bremse med. Især på Hockenheim og Oschersleben har det givet problemer. Både for ham selv og også mekanisk. Netop på de 2 baner har bremsesystemet i hans Mercedes racer givet problemer, blandt andet på grund af overophedning.


Hakkinen skifter højre fod til venstre i fremtiden når han skal bremse
(Foto: DTM)

En test på Eurospeedway Lausitz har efterhånden overbevist ham om at skifte til at bremse med venstre fod, er det rigtige at gøre. Og det burde ikke være svært at lære eller rettere genopfriske. Det var den måde han bremsede på i Formel 1.

”Jeg har virkelig kæmpet for at være ærlig. Jeg har ikke følt mig ret godt hjemme med at bruge højre fod, men fordi vi anvender en manuel gearkasse, har jeg anvendt hæl-tå princippet og har brugt koblingen når jeg skulle skifte gear.”

”Efter Oschersleben besluttede jeg at jeg ville gå tilbage til at bruge venstre fod til at bremse med. Det har gjort i alle mine år i Formel 1. Der er en stor forskel på de to måder at bremse på set fra kørerens side. Allerede nu kan jeg køre hurtigere tider og mere konstante tider.”

Da Mika Hakkinen debuterede var Mercedes bilerne bygget op til at man blandt andet skulle bremse med højre fod, men efterhånden er bilerne ændret så meget at det nu faktisk er bedst at bruge venstre fod. Kommer det første rigtige topresultat i denne sæson snart for Mika Hakkinen?

Dons


Læs mere om:
  • Mika Häkkinen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde